Rajavartiolaitoksen toisen vartiolaivan köli laskettiin Puolassa – Alusta rakentamassa on myös Uudenkaupungin Työvene

0
Rajavartiolaitoksen toisen vartiolaivan köli laskettiin tiistaina. Paikalla olivat muun muassa Rajavartiolaitoksen, Meyer Turku Oy:n, Baltic Operatorin ja Bureau Veritasin edustajat.

Rajavartiolaitoksen Meyer Turulta tilaamien uusien vartiolaivojen valmistuminen etenee. Toisen laivan kölinlaskua juhlittiin tiistaina Puolassa.

Kölinlaskutilaisuus pidettiin Baltic Operatorin telakalla Gdanskissa. Paikalla olivat Rajavartiolaitoksen, Meyer Turku Oy:n, Baltic Operatorin ja Bureau Veritasin edustajat. Puolalainen Baltic Operator rakentaa alusten rungot ja Uudenkaupungin Työvene rakentaa alusten kansirakenteet ja varustelee laivat valmiiksi. Meyer Turku vastaa alusten suunnittelusta yhdessä suomalaisen suunnitteluverkoston kanssa.

– Ulkovartiolaivat rakennetaan pitkäaikaisten kumppanitelakoidemme tiloissa Meyer Turun projektijohdossa ja laatuvaatimustemme mukaisesti. Yhteinen, erittäin ajankohtainen projektimme on edennyt vaiheeseen, jossa juhlimme jo toisen aluksen kölinlaskua, sanoo Meyer Turun toimitusjohtaja Casimir Lindholm.

Rajavartiolaitoksen hankejohtaja, kenraalimajuri Jari Tolppanen sanoo, että uudet ulkovartiolaivat parantavat valmistuessaan merkittävällä tavalla Suomen rajaturvallisuutta ja meriturvallisuutta turvallisuusympäristössä, joka on vaativa ja vaikeasti ennakoitavissa.

Nyt rakenteilla olevissa Rajavartiolaitoksen laivoissa suorituskyky paranee merkittävästi poistuviin laivoihin verrattuna. Alusten valvonta- ja vaikuttamiskykyä rajojen valvonnassa sekä sen yhteydessä tehtävässä alueellisen koskemattomuuden valvonnassa ja turvaamisessa parannetaan.
– Kehittyneet valvontajärjestelmät ja tiedonsiirtoratkaisut parantavat tilannekuvan ylläpitoa ja sen jakamista. Uusien laivojen avulla parannetaan myös kykyä suuronnettomuuksien torjuntaan ja pelastustyöhön. Vakavien ympäristöonnettomuuksien hallinnan valmius on kaikilla aluksilla välitön ja kokonaisöljynkeräyskapasiteetti noin kaksinkertaistuu nykyisestä. Uudet laivat tulevat olemaan vähäpäästöisiä ja energiatehokkaita, todetaan Rajavartiolaitoksen tiedotteessa.

Alukset tilattiin vuonna 20220 ja ensimmäinen kastettiin Karhuksi tänä syksynä. Kaksi ensi vuonna valmistuvaa vartiolaivaa ovat monitoimialuksia.

Monitoimialukset toimivat tukikohtina veneille, helikoptereille, pintapelastajille ja sukeltajille sekä tarvittaessa muille turvallisuusviranomaisille yhteisoperaatioissa. Ulkovartiolaivat ovat merellä noin 330 vuorokautta vuodessa.