Todellinen vetovoima rakentuu nykyisistä asukkaista ja yhteisöstä

0

Luvut näyttävät totuuden. Faktaa ei voi muuttaa, mutta sitä kaunistellaan ja vähätellään. Väestö ikääntyy, nuoret muuttavat opiskelujen ja työpaikkojen perässä kasvukeskuksiin eivätkä palaa takaisin.

Uudenkaupungin kaltaisen kaupungin on erittäin vaikea murtaa tätä kiertoa ilman valtion tukitoimia tai todella mullistavia investointeja.

Silti keskustelu keskittyy usein kaukana todellisuudesta oleviin liikenneunelmiin.

On hyvä muistaa, että työmatkoja kuljetaan jo nyt käytännössä bussilla ja omilla autoilla. Nämä ovat todistetusti toimivia ratkaisuja arjen tarpeisiin. Siksi junasta ei voida tehdä ainoaa ratkaisua, vaan keskustelun pitäisi keskittyä olemassa olevien kulkutapojen kehittämiseen

Matkustajaliikenteen kustannuksiin ei ole tässä taloudellisessa tilanteessa varaa. Lisäksi kukaan ei ole pystynyt esittämään matkustajaliikenteen käyttäjämääristä mitään uskottavaa faktaa. Kaikki perustuu toiveuniin, joissa haaveissa juna ja Wintteri on veto- ja pitovoimaa, joka saa ihmiset hurraten muuttamaan Uuteenkaupunkiin. Tällaisten suurten liikennehankkeiden ajaminen ilman kylmiä kovia faktoja käyttäjämääristä ja taloudellisesta kannattavuudesta on vaarallista toiveajattelua.

Käytännössä vetovoiman muuttamiseksi todellisuudeksi meidän olisi luotava vetovoimaa paljon suuremmalla työllä ja panostettava siihen paljon enemmän kuin Liedon, Kaarinan tai Naantalin. Meillä vaan ei siihen taida olla varaa ellei valtio tule väliin avaamaan lompakkoaan ja sekin tuntuu kaukaiselta ajatukselta.

Todellisuudessa nämä epärealistiset pilvilinnahankkeet vievät huomion ja resurssit oikeista, välittömistäkin ongelmista. Koulujen ylläpidosta, peruspalveluiden turvaamisesta ja kaupungin nykyisten asukkaiden elinolojen parantamisesta. Nämä konkreettiset asiat vaikuttavat paljon enemmän kaupungin vetovoimaan kuin kaukainen unelma junayhteydestä.

Entä ne muut asukkaamme? Esimerkiksi iäkkäämmät ihmiset ja nykyiset asukkaamme? Meiltä käydään muualla töissä myös Laitilassa ja Raumalla, minne ei vielä raiteet kuljeta.

Iäkkäämmät asukkaamme eivät yleensä lähde shoppailemaan Turkuun ja Raumalle. He ostavat paikallisilta, mikä tuo yrittäjille kassavirtaa ja ostovoimaa. Heidän peruspalvelunsa kustannukset kuuluvat monin osin hyvinvointialueelle.

Esteettömyyden huomioiminen, kävelykelpoiset kadut, saavutettavat palvelut ja yhteisöllisyys vahvistaisi kaupungin sisäistä elinvoimaa suoremmin kuin mikään lähijuna. Tätäkään kaikkea ei tarvitse toteuttaa heti. Nämä voidaan huomioida kun kaupunkia hiljalleen uudistetaan normaalin korjaamisen mukana.

Junarahat voidaan käyttää myös yhteistyöhön yritysten ja eri oppilaitosten kanssa, mikä palvelisi suurempaa osaa uusikaupunkilaisista tai sitten lähdemme rakentamaan omaa yrityspuistoamme.

Panostetaan ja parannetaan ensin siihen mikä meillä jo on. Tehdään Uudestakaupungista paras mahdollinen paikka niille, jotka asuvat ja työskentelevät täällä. Vahva yhteisö, kunnossa pidetyt peruspalvelut ja siisti ympäristö ovat paras pitkän aikavälin vetovoimatekijä. Ei yksikään toiveuni.

Mikko Saari

kaupunginvaltuutettu (ps.)