Uudenkaupungin Merikeskuksen tämän kesän näyttely kertoo merenkulkijoista ja matkustajalaivoista. Monenlaisin esinein ja dokumentein näyttelyssä pyritään kertomaan merimiehen työstä, toiminnasta ja mahdollisesta tiestä merikapteeniksi asti. Matkustajalaivojen osalta esitellään rannikko- ja saaristoliikennettä, erityisesti Uudenkaupungin ja Turun välistä matkustajalaivaliikennettä.
Uuttakaupunkia käytti pääte- tai välisatamanaan noin kolmekymmentä laivaa runsaan sadan vuoden aikana vuosina 1840-1950. Tunnetuimmat laivat olivat Uudenkaupungin ja Turun välistä liikennettä hoitaneet Kivimaa, Kuusisto, Kivimaa II ja Koli. Pidemmällä reitillä kulkivat puolestaan muun muassa Ebba Munck, Norden, Södern ja Fredrik Wilhelm. Laivoilla kulkivat sekä ihmiset että tavarat ja myös kala, vilja ja jopa teuraseläimet.
Matkustajalaivaliikennettä esitellään näyttelyssä pienoismallien, valokuvien, laivataulujen, monenlaisten dokumenttien ja muiden esineiden avulla.
Uudenkaupungin ja Turun välinen matkustajalaivaliikenne väheni vähitellen rautatien rakentamisen jälkeen. Samoihin aikoihin myös maanteitten kunto koheni. Junalla matka Uudestakaupungista Turkuun keski kaksi tuntia, kun laivamatka vei aikaa 6-8 tuntia.
Merenkulkijoitten työtä, elämää ja etenemistä esitellään erilaisten esineiden ja muun materiaalin avulla. Esillä on runsaasti valokuvia, monenlaisia dokumentteja ja paljon harvinaisia esineitä, muun muassa kihlakelloja, kuunari Sulon murrettu rahalipas ja viiksikuppi.
Osa merimiehistä jatkoi koko uransa suunnilleen samanlaisissa tehtävissä, osa lähti puolestaan merikouluun ja eteni perämieheksi tai merikapteeniksi.
Näyttelyyn on saatu esineitä ja muuta materiaalia monilta henkilöiltä, harvinaisimmat ovat peräisin Kauko Isotuvan laajoista ja monipuolisista kokoelmista. Havainnolliset näyttelymateriaalit on valmistanut Asmo Hällfors , näyttelyn suunnittelusta on vastannut Matti Jussila ja se on rakennettu merihistoriallisen yhdistyksen talkoovoimin.
Näiden kahden pääteeman lisäksi näyttelyssä esitellään myös Uudenkaupungin Telakalla vuonna 1969 ennätysajassa valmistunut risteilyalus Lindblad Explorer. Se oli koko maailmassa ensimmäinen tutkimusmatkaristeilijä, jolla haluttiin viedä matkustajia arktisille alueille ja Merikeskukseen on nyt saatu sitä esittävä merimaalari TH Norlingin öljyvärimaalaus. Taulun on hankkinut Uudenkaupungin Suomalaisen Seuran säätiö. Laivaa esitellään lisäksi valokuvilla, jotka kertovat aluksen vesillelaskusta Uudessakaupungissa sekä sen sisustuksesta.
Esillä ovat myös uusikaupunkilaisen Lauri Piiraisen rakentama hieno Carmen-hinaajan pienoismalli ja sen vaiheista kertovat asiakirjat.
Merkeskus avattiin tiistaina ja se on avoinna päivittäin – maanantaita lukuunottamatta – kello 11-18 elokuun 10. päivään saakka. Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen ylläpitämään Merikeskukseen on tuttuun tapaan vapaa pääsy.