Tukioppilastoiminta auttaa koulutiensä aloittavia – Tukioppilailta voi kysyä neuvoa erilaisissa asioissa

0
Virve Pihlava-Lahtinen ja Sanna-Mari Räsänen kertoivat tukioppilastoiminnasta.

Monissa kouluissa jo pitkään käytössä ollutta tukioppilastoimintaa on kehitetty Uudessakaupungissa. Aiemmin lähinnä vain ensimmäisiin koulupäiviin ulottuva toiminta yltää nyt pidemmälle, ja sitä kehitetään edelleen.

– He ovat koulun oppilaita, kahdeksas -ja yhdeksäsluokkalaisia vapaaehtoisia, kertoo tukioppilastoiminnan ohjaaja, yhteisöpedagogi Sanna Räsänen . Räsänen on nyt toista vuotta toiminnassa mukana. Oppilaslähtöisyys on toiminnan ytimessä.

– He saavat huomata, että nuorilla on jonkinlainen sananvalta, Räsänen kertoo. Oppilaat itse pitkälti suunnittelevat toimintaa. Jokaiselle seitsemännelle luokalle nimetään vähintään kaksi tukioppilasta.

Tänä vuonna tukioppilaita on ilmoittautunut mukaan reilusti, 16 kappaletta. Toiminnan suosiosta Räsänen onkin mielissään.

– Mannerheimin Lastensuojeluliitosta tulee aina joku kouluttamaan, Räsänen kertoo heidän valmistautumisestaan tehtävään.

Tukioppilailta voivat yläasteen aloittavat oppilaat kysyä esimerkiksi suuntaohjeita uudessa ympäristössä. Ensimmäisenä koulupäivänä uusia yläkoululaisia vastassa on myös Räsänen, ja tukioppilastoiminnassa työparina toimii koulukuraattori.

– Tukioppilaat ovat itsekin aktiivisia, jos huomaavat, että joku on hukassa, toteaa puolestaan Uudenkaupungin yhtenäiskoulun apulaisrehtori Virve Pihlava-Lahtinen .

Paitsi että yläasteen aloittavat ovat uuden edessä, siirtyy opetus talviloman jälkeen jälleen uusiin tiloihin Wintterin valmistuessa. Pihlava-Lahtisen mukaan tukioppilaat voivat mahdollisesti olla avuksi tässäkin siirtymässä.

Tukioppilastoimintaan kuuluu ohjeistamisen lisäksi myös muunlaista tukemista. Pihlava-Lahtinen kertoo etenkin välituntien ja ruokailutilanteiden olevan sellaisia, joita moni saattaa jännittää. Tukioppilaat järjestävätkin mahdollisuuksien mukaan välituntitoimintaa, ruokailevat ensimmäiset päivät luokkansa kanssa, ja heidän pöytäänsä voi ruokatunneilla muutenkin istua.

– Aika monessa koulussa ensimmäiset päivät ovat sellaisia, mihin kiinnitetään enemmän huomiota, Pihlava-Lahtinen toteaa, ja lisää, että Uudessakaupungissa toimintaa jatketaan pidemmälle. Tukioppilailta voi kysyä mieltä askarruttavia asioita, joko kasvokkain, tai sosiaalisen median kautta.

– Meillä aikuisilla on sellaiset ajatukset, että nämä asiat on tärkeä tietää, mutta nuorten maailmassa on monia asioita, jotka kysytään samanikäisiltä, hän kertoo.

Toiminnassa mukana olevat voi tunnistaa erivärisistä huppareista, joissa etupuolella on tukioppilaan nimi, ja takana teksti tukioppilas . Oppilaat ovat itse saaneet valita hupparin värin. Sponsorina niiden hankinnassa toimi K-Market Kaunisranta.

Tukioppilastoiminta jäi Pihlava-Lahtisen mukaan tauolle koronavuosien aikana.

– Tukioppilastoiminta on tietyllä tavalla kokonaan uudestaan aloitettu, hän toteaa.

Toiminnasta on hyötyä myös tukioppilaille itselleen.

– Tukioppilastoiminta on opettavaista, mainitsee Räsänen, ja pohtii sen voivan olla kosketuspinta sosiaalialan työhön, tai muuhun yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Sekä Räsänen että Pihlava-Lahtinen painottavat toiminnan merkitystä kiusaamisen ja yksinäisyyden ehkäisemisessä.