
Uudenkaupungin yhtenäiskoulun ala- ja yläkouluikäisten kännyköiden käyttöön tuli muutoksia kouluvuoden alkaessa syksyllä. Käytäntö kiristyi aiemmasta ja nyt puhelinta saa käyttää vain opettajan luvalla.
– Kännykän käyttö oppitunneilla on sallittua myös terveydellisistä syistä tai opettajan luvalla kielenkäännösohjelman käyttämiseen. Vajaat 15 prosenttia oppilaistamme on monikielisiä, Uudenkaupungin yhtenäiskoulun rehtori Jukka Silvola kertoo.
Opetushallitus suositteli elokuun alussa, että kaikki koulut ja oppilaitokset kieltäisivät puhelinten häiritsevän käytön oppitunneilla ja rajoittaisivat niiden käyttöä myös välitunneilla. Uudenkaupungin opetus- ja kasvatuslautakunta otti kännykän käyttöön kouluaikana jyrkän kielteisen kannan jo toukokuussa.
– Lautakunnan päätös oli niin selkeä, että nojaamme siihen. Se oli järkevä päätös ja hyvä linjaus, Silvola kiittelee.
Toukokuussa paikallista perusopetuksen opetussuunnitelmaa päivitettiin ja siihen kirjattiin muun muassa se, että puhelinten ja älylaitteiden käyttö on sallittua oppitunneilla ainoastaan osana opetusta tai oppilaan henkilökohtaisen lääkehoitosuunnitelman perusteella.
Laitteiden käyttö opettajan ohjeiden vastaisesti on kielletty. Koulujen järjestyssäännöissä määrätään, missä laitteita säilytetään oppituntien ajan. Mikäli oppilas käyttää puhelinta tai älylaitteita opettajan ohjeiden vastaisesti, siitä seuraa kurinpitotoimi.
Kännyköiden käyttökielto on Uudessakaupungissa kirjattu yhtenäiskoulun järjestyssääntöihin. Alakoulussa puhelinta ei saa käyttää koulupäivän aikana, vaan se on pidettävä äänettömällä repussa.
– Puhelinta saa käyttää poikkeustapauksissa opettajan luvalla, jos lapsen on soitettava esimerkiksi vanhemmilleen, Silvola lisää.
Oppilaiden vanhempia on jo aiemmin ohjeistettu soittamaan luokanvalvojalle tai rehtorille, jos oppilas on syystä tai toisesta saatava koulupäivän aikana kiinni.
– Luokanvalvojilla on puhelin mukana joka tilanteessa, mutta se on äänettömällä. Jos kotona on sattunut jotakin, joka on saatettava myös oppilaan tietoon, niin tieto kyllä kulkee vaikka luokkahuoneesta toiseen kävelemällä, Silvola lupaa.
Jos alakouluikäinen käyttää kännykkää koulupäivän aikana, opettaja ottaa kännykän haltuunsa ja palauttaa sen koulupäivän jälkeen.
– Yläkoulussa ei saa käyttää puhelinta oppitunnilla tai ruokalassa. Jos kännykän käyttöä havaitaan näissä tilanteissa, opettaja ottaa kännykän haltuunsa koulupäivän ajaksi, Silvola kuvailee.
Yhtenäiskoulussa on yhteensä 700 oppilasta. Elokuun aikana pettaja on ottanut puhelimen haltuunsa muutaman kerran päivässä.
– Määrä on pudonnut viikkojen myötä, joten olen hyvin ylpeä siitä, kuinka hienosti oppilaat ovat kännykkäkieltoon suhtautuneet. Meillä on älykkäät ja ymmärtäväiset oppilaat ja vastaantulevat haasteet selätetään yhdessä. On myös tapauksia, joissa oppilaan huoltaja on pyytänyt ottamaan puhelimen pois koulupäivän ajaksi.
Jos yläkoulussa jää sama oppilas kaksi kertaa kiinni kännykän luvattomasta käytöstä, niin koulusta soitetaan hänen huoltajalleen ja puhelin jää viiden koulupäivän ajaksi kansliaan.
– Kännykän käyttö on kuitenkin yläkouluikäisille sallittua välituntien aikana. He tarvitsevat puhelintaan myös esimerkiksi Wilman käyttöön koulupäivän aikana. Sinne voi tulla oppitunteihin liittyvää lisäohjeistusta, emmekä halua täysin torpata teini-ikäisten sosiaalista toimintaa, Silvola lisää.
Hän korostaa, että kännykät ovat nykyaikaa, joten ne saavat rajoitetusti näkyä myös koulussa, mutta keskittymään on silti kyettävä. Silvolan mukaan nuorten keskittymisvaikeudet ovat jatkuvasti kasvava haaste, mutta ei voi suoraan päätellä, johtuuko se kännyköiden käytöstä vai ei.
– Oppilaat ovat ymmärtäneet hienosti asettamamme rajat ja osalle kännykästä hetkittäinen irtipääseminen on myös vapauttavaa. Osalle se on haastavaa ja kännykän käyttö on aiheuttanut riippuvuutta, rehtori toteaa.
Jo ennen tätä syksyä opettajat ovat saaneet takavarikoida oppilaiden kännyköitä, jos ne ovat aiheuttaneet häiriötä oppitunneilla. Paljon on puhuttu myös sosiaalisen median ja kännykän muiden sovellusten kautta tapahtuvasta koulukiusaamisesta.
– Lastenvälinen kiusaaminen sosiaalisessa mediassa on noussut jonkin verran esille. Toki toivomme, että kännykkäkielto vähentää myös sitä. Kuukausi tai pari tästä eteenpäin, niin voimme jo vetää johtopäätöksiä, Silvola summaa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelee lakiesitystä kännyköiden käytön rajoittamisesta kouluissa. Silvola toteaa, että valtakunnallisesti on mietittävä tarkasti myös tekoälyn käyttöön ja tekoälylaitteisiin liittyviä ohjeita.
– Eettisiä kysymyksiä on paljon, eivätkä tulevat ohjeet saisi olla tulkinnanvaraisia. Tekoälyä toki tarvitaan, mutta siihen kaivataan tarkat säännöt, Silvola huomauttaa.
Fakta
Puhelinten käyttö kouluissa
Perusopetuksessa, lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa voidaan järjestyssäännöissä kieltää puhelimen käyttö oppitunnilla.
Oppilasta voidaan esimerkiksi käskeä laittamaan puhelin taskuun tai reppuun, jossa se ei häiritse.
Perusopetuksessa opettaja tai rehtori voi ilman järjestyssääntöjen kieltoakin ottaa puhelimen oppilaalta pois, jos se häiritsee opetusta tai oppimista.
Välitunneilla ei voida kokonaan kieltää puhelimen käyttöä: välttämätön yhteydenpito esimerkiksi huoltajaan on mahdollistettava.
Kouluissa ja oppilaitoksissa opettaja tai rehtori voi myös määrätä oppilaan tai opiskelijan poistumaan, jos hän ei kehotuksista huolimatta laita puhelinta pois ja jatkaa sillä oppitunnin häiritsemistä.
Lähde: Opetushallitus
”Kännykästä katsotaan kelloa oppitunnilla”
Nuorisovaltuuston puheenjohtaja: käyttökielto helpottaa opettajan työtä
Yhtenäiskoulun käytävällä on käynnissä välitunti. Kasi- ja ysiluokkalaiset Oona Oikari , Vilja Nurmi , Carita Ämmälä ja Milla Nieminen juttelevat ryhmässä ja räpläävät samalla puhelimiaan. Onko kännyköiden käyttökielto tuonut heille ongelmia?
– No ei oikeastaan, mutta on opeteltava muistamaan, ettei kännykkään saa koskea edes salaa, tytöt pohtivat.
– Voi siitä tulla vähän vaikeuksia, jos on tullut riippuvaiseksi kännykän käytöstä, Nurmi lisää.
Hetken mietittyään Oikari keksii yhden sosiaalisen median tilien tarkistamista tärkeämmän syyn kännykän käyttöön oppitunnilla.
– Kelloa olisi niin helppoa katsoa puhelimesta, koska eihän kukaan käytä rannekelloa enää, Oikari toteaa.
Uudenkaupungin nuorisovaltuuston nuvan puheenjohtaja Emil Haijanen näkee kännyköiden käyttökiellon helpottavan opettajan työtä.
– Nyt opettajilla on kaikilla samat ohjeet, miten toimia kännyköiden haitallisen käytön ilmetessä, Haijanen sanoo.
Haijanen uskoo, että kännykkäkielto rauhoittaa oppituntien kulkua, sillä kiellon jälkeen nuoret tietävät, mitkä seuraukset puhelimen turhasta käytöstä oppitunnilla seuraa.
– Minulla ei ole ollut oppitunneilla ongelmaa kännyköiden käytön suhteen, mutta tiedän, että erittäin monelle se aiheuttaa keskittymisen herpaantumista, hän lisää.
Haijanen toteaa, että joissakin tilanteissa kännyköiden käytöstä on saattanut olla haittaa koko opetusryhmälle.
– Nämä liittyvät äänihaittoihin ja ryhmän kesken oppitunnilla jaettuihin meemeihin, jotka aiheuttavat levottomuutta, Haijanen summaa.