– Laajensimme vanhaa kulttuurikasvatussuunnitelmaa. Teimme suunnitelman, johon voidaan vastata paikallisella tai maakunnallisella kulttuuritarjonnalla, kertoo kaupungin kulttuuripalveluiden tuottaja Joni Pietiläinen .
Kaupungissa on aiemminkin ollut käytössä paikallinen kulttuurikasvatussuunnitelma, mutta se on nykyistä huomattavasti pintapuolisempi. Vanhaa suunnitelmaa on päivitetty uuteen usealta osalta. Mukana työssä Pietiläisen lisäksi olivat opetustoimenjohtaja Arja Kitola , kiusaamisen vastaisen työn koordinaattori Laura Kairittu , kansainvälisyyssuunnittelun työpari Mariette Holanne ja Sari Sahlgren sekä neljä opettajaa.
– Kulttuurikasvatussuunnitelmaa päivitettäessä on haluttu kuulla erityisesti opettajien ajatuksia. Siinä on pohdittu, kuinka kulttuuri saadaan opettajien työssä mukaan. Suunnitelma on tarkoitettu opettajien työn helpottamiseksi, Pietiläinen lisää.
Suurimpina muutoksina on esimerkiksi se, että uudessa opetussuunnitelmassa on syvällisempi käsitys kulttuurikasvatuksen vaikutuksesta lasten ja nuorten elämänlaatuun.
– Keskeisiksi teemoiksi nousivat luovat harrastukset ja itseilmaisu, lukemiseen kannustaminen, kotiseututuntemus ja paikallinen kulttuurihistoria, globaalikasvatus, elämykset ja juhlat sekä työelämätaidot luovilla aloilla, Pietiläinen toteaa.
Opetustoimenjohtaja Kitola muistuttaa, että eri tutkimukset todentavat, kuinka kulttuurin harrastamisella on myönteisiä vaikutuksia lasten ja nuorten elämänlaatuun.
– Tutkimusten mukaan osallistuminen musiikki-, teatteri-, elokuva-, radio- tai tanssiprojekteihin on parantanut nuorten itsetuntoa ja vähentänyt ahdistuksen ja masennuksen oireita. Kulttuurin harrastamisen on todettu vaikuttavan positiivisesti nuorten itsetuntemukseen, itsetuntoon ja -luottamukseen, sekä vähentävän stressiä ja ahdistuneisuutta, Kitola kertoo.
Hän toteaa, että kulttuuria harrastavat nuoret kokevat hyvinvointinsa muita paremmaksi, ja tyytyväisyys lisääntyy, mitä monipuolisemmin kulttuuria harrastetaan.
– Koska Uudenkaupungin huono-osaisuusindikaattori on erittäin korkea, myös päiväkodeissa ja kouluissa tulee löytää uusia keinoja lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukemiseen. Kulttuurikasvatus on nyt se, jolla tähän pyritään vaikuttamaan, Kitola korostaa.
Aiemmin rehtorit ja koulut ovat saaneet itse valita, miten opetussuunnitelman ylittävää kulttuurikasvatusta toteutetaan, mutta uudella suunnitelmalla toteutetaan entistä enemmän sisältöjä vuosiluokittain.
– Kulttuurikasvatus integroidaan hyvinvointiteemoihin sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksen sisältöihin. Sisällöt jaetaan perustasoon ja syventävään tasoon, Kitola lisää.
– Kulttuurihan ei ole muusta maailmasta irrallinen osa, vaan kulttuurisisällöt kulkevat yhteiskunnassa eri aiheiden sisällä ja rinnakkain: Samaa haetaan myös koulumaailmaan, joten jatkossakaan ei ole kulttuuri-nimistä oppiainetta, mutta se huomioidaan entistä paremmin myös muissa oppiaineissa kuin musiikissa ja kuvaamataidossa, Pietiläinen summaa.
Varhaiskasvatuksen tasolla kulttuurikasvatuksessa puhutaan esimerkiksi kirjastonkäytön opetuksesta ja eputuksesta. Ekaluokkalaisille hankitaan esimerkiksi omat kirjastokortit ja tarjotaan tietoa musiikkiopiston ja Vakka-opiston järjestämistä kursseista.
Tokaluokkalaiset tutustuvat lähikirkon historiaan. Nelosluokkalaiset pääsevät elokuvateatteriin ja vitoset tutustuvat turkulaiseen museoon. Lisäksi vitosluokkalaiset osallistuvat lasten parlamenttiin. Seiskaluokkalaiset käyvät nuorisotalossa ja esimerkiksi kasiluokkalaisia kannustetaan lukemiseen kirjastopalveluiden lukuvinkeillä.
– Kulttuurikasvatussuunnitelman ideana ei ole se, että lapsille tarjotaan mielin määrin hauskoja tapahtumia, vaan sen on tarkoitus taata kulttuuriperinnön ja taiteellisten kokemusten mukanaolo varhaiskasvatuksesta koulutien loppuun, Pietiläinen selventää.
Jatkossa monikulttuurisuuden ja kotikansainvälisyyden näkökulma on syvempi ja paikallisempi. Kitolan mukaan tämä tarkoittaa esimerkiksi vuodenkierron juhlissa sitä, että tutustutaan muihinkin kuin suomalaisiin perinnejuhliin.
– Tähän yhdistetään ruokakulttuuria ja ruokakasvatus onkin meidän seuraava isompi teema, kunhan Wintteri valmistuu, Kitola korostaa.
Kitolan mukaan kulttuurikasvatuksessa on paljon teemoja, jotka eivät vaadi kaupungilta lisäresursointia.
– Esimerkiksi tunnin opetusmenetelminä voi olla teatteria, musiikkia tai taidetta. Koulujen budjetissa on myös määrärahoja ostopalveluihin, joten lasten tai nuorten kanssa on mahdollista lähteä esimerkiksi teatteriin tai konserttiin. Kouluille voidaan tilata myös esiintyjiä, Kitola summaa.
Kulttuurikasvatussuunnitelmaan on sisällytetty myös syventävä taso, joka menee yli opetussuunnitelman minimin.
– Sen tason palveluiden tuottamiseen olemme esittäneet 30 000 euron lisämäärärahaa budjettiimme. Päätös tehdään ensi vuoden talousarviokäsittelyn yhteydessä. Osa uuden kulttuurikasvatussuunnitelman sisällöistä toteutuu jo nykyisen budjetin puitteissa, Kitola huomauttaa.
Fakta
Mistä on kyse?
Ugin kulttuurikasvatussuunnitelma on päivitetty hyvinvointi- ja vapaa-aikapalveluiden sekä kasvun ja oppimisen palveluiden yhteistyönä.
Kulttuurikasvatussuunnitelmalla taataan lapsille ja nuorille tasokasta taide- ja kulttuurikasvatusta.
Se on tärkeä lasten ja nuorten oppilaiden yhdenvertaisuuden vuoksi.
Se sisältää perustason ja syventävän tason.
Perustaso sisältää ensikosketuksen monenlaisiin elämyksiin eri luovilta aloilta, tutustumista paikallishistoriaan sekä taiteelliseen harrastamiseen ja lukemiseen kannustavia toimia.
Syventävä taso syventää teemoja sekä vahvistaa globaalikasvatusta.
Perustason kustannukset ovat 15,58 euroa vuodessa oppilasta kohden.
Syventävän tason kustannukset ovat 25,05 euroa vuodessa oppilasta kohden.
Perustason ja syventävän tason toteuttamisen budjetti on yhteensä 47 600 euroa vuodessa.
Kulttuurikasvatuksen teemat sisältyvät myös varhaiskasvatus- ja perusopetuslakeihin sekä varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmiin.
Perusopetukselta edellytetään kulttuurin, taiteiden, kirjallisuuden, ympäristön ja historian tunnetuksi tekemistä sekä esteettisten kokemusten ja elämysten tarjoamista kulttuurien ja taiteiden eri aloilta.
Lähde: Uudenkaupungin opetus- ja kasvatuslautakunta