Liikenneopetus on muuttunut paljon – Esa Uusitalo on hypännyt muutaman kerran ”syvään päähän”

0
Esa Uusitalon opetuksessa on opeteltu ajamaan jo yli 20 vuoden ajan.

Esa Uusitalo päätyi liikenneopetuksen pariin siskonsa miehen kautta.

– Hän pyöritti silloin autokoulua ja houkutteli mukaan toimintaan. Ei se ollut nuoruuden haaveammatti, mutta lähdin koettamaan ja toistaiseksi on pärjätty.

Lukion käynyt Uusitalo oli tuolloin armeijassa, eikä ollut vielä sen tarkemmin pohtinut tulevaisuuttaan. Harjoittelun hän suoritti siskonsa miehen yrityksessä, jonka jälkeen oli nopeasti aika perustaa oma yritys.

– Valmistuin joulukuussa 2002 ja pistin huhti-toukokuussa 2003 yrityksen pystyyn. Heti hyppäsin syvään päätyyn, Uusitalo muistelee.

Samainen sukulaissuhteiden kautta avautunut työpaikka oli aluksi turvana, kun Uusitalo teki töitä alihankkijana Turussa. Muuten oman yrityksen aloittaminen olisi ollut turhan kova paikka.

Vaikka liikenneopetus ei ollut Uusitalolla vielä nuorempana mielessä, ovat erilaiset menopelit kuuluneet elämään jo nuorena. Uusitalo ei edes muista kuinka nuori oli, kun ajoi ensimmäistä kertaa Honda Monkeyllä mökillä.

– Varmaan 12-vuotiaana sain ajella kevytmoottoripyörällä mökkiteillä ja pellolla, ja mökillä naapurilla oli peltoauto, jolla ajeltiin pellolla.

Liikenneopetusala on muuttunut paljon vuoden 2018 lakiuudistuksen jälkeen. Uusitalo punnitsee sanojaan, miten luonnehtisi asiaa nätisti. Viimeiset kuusi vuotta ovat vieneet alaa suuntaa, josta hän ei pidä.

– Huonompaan suuntaan on mennyt. Ennen oli paljon enemmän opetusta, nyt on kevyempää, vaikka tutkintovaatimukset ovat nousseet.

Uusitalo muistuttaa, että parhaiten oppii kuitenkin ajamalla. Lisätunteja toki on mahdollista ottaa, mutta yleensä ajokokelaat suorittavat vain pakolliset tunnit.

– Ihmiset ovat sellaisia, että jos on jokin vähimmäismäärä, niin siihen halutaan mennä.

Ajotuntien ohella myös teoriatunteja on vähemmän ja niitä suoritetaan paljon verkossa. B-ajokortin eli henkilöauton kohdalla teoriatunteja on joko neljä tai kahdeksan, riippuen siitä, onko alla jo jokin kortti. Ajotunteja on yhteensä 14.

Varsinainen ajo-opetus tapahtuu nykyään pääsääntöisesti Uudenkaupungin alueella, kun ennen käytiin ajamassa myös Turussa. Liukkaankelinajo suoritetaan simulaattorilla, koska autotehtaan rata on suljettu autokoulujen käytöltä.

Simulaattorilla voi toki harjoitella, mutta se ei ole ajo-opettajan mielestä sama asia.

– Simulaattori on hyvä lisä, mutta ei sellaista simulaattoria ole olemassakaan, mikä korvaisi autolla ajamisen, Uusitalo sanoo.

Drivenin valikoimista löytyy manuaali- ja automaattivaihteiset henkilöautot, kaikkien luokkien moottoripyörät, mopoauto ja mopo. Suurempien laitteiden opetus keskittyy pitkälti ammattiopistoihin.

Uusitalolta kuitenkin löytyy kokemusta myös suurempien laitteiden käsittelystä, sillä hänen aloittaessaan ajo-opetuksen vaatimuksena oli tuolloin kahden vuoden työkokemus, josta vähintään vuosi ajamista linja-autolla. Uusitalo ajoikin paikallisliikennettä Helsingissä.

– Hyppäsin taas syvään päätyyn. Ikinä en ollut käynyt Helsingissä autolla ja hyppäsin suoraan linja-auton rattiin, Uusitalo naurahtaa.

Nykyisin hänet näkee useimmiten henkilöauton ratissa tai kyydissä. Uudessakaupungissa suurin osa suorittaa B-ajokortin jo 17-vuotiaana.

– Ulkomaalaisia on tullut enemmän auto- ja akkutehtaan ansiosta, Uusitalo kertoo.

Heidän opettamisensa ei eroa oikeastaan muuten kuin kielen puolesta. Yleensä kaikki puhuvat hyvää englantia, joten sekään ei ole ongelma.

Asiakkaita Uusitalon opetukseen saapuu lähinnä lähialueelta.

– Uusikaupunki ja Laitila tarjoavat riittävästi hommia. Joskus vähän liikaakin.

Parhaimmillaan Driven on työllistänyt yrittäjän lisäksi kaksikin työntekijää.

– Talvikausi on sen verran hiljaisempi, että ei töitä riitä työntekijälle. Kesällä olisi kyllä tarvetta.

Omasta jaksamisestaan Uusitalo pitää huolen niin, ettei työ vie koko aikaa. Pari kertaa viikossa hän suuntaa salille ja kävelylle vaimonsa kanssa.

– Jokainen yrittäjä tarvitsee vapaa-aikaa ja lomaa.

Kesällä hän suuntaa perheineen Lokalahden Kirstan saareen mökille.

– Talvikaudella mennään pojan harrastuksen mukana. Hän pelaa Jää-Kotkissa ja olen siinä mukana joukkueenjohtajana.

Vaikka kaikki uudistukset eivät miellytä yrittäjää, viihtyy hän kuitenkin työssään.

– Ei vielä ole tullut sellaista oloa, että lopettaisi. Tehdään niin kauan kuin nautitaan ja sitten jotain muuta.

Liikennekoulu↔

Driven Oy


Yrittäjä: Esa Uusitalo

Yrittäjänä alalla: 21 vuotta

Perustamisvuosi: 2003

Ala: liikenneopetus

Työntekijöiden määrä: ei muita yrittäjän lisäksi

Tässä juttusarjassa esitellään paikallisia yrittäjiä muutaman viikon välein. Seuraavana on vuorossa HiusStudio Anni.