Juttu Teijosta herätti muistikuvia

0

Wihurin Heinolan-tehtaalla ruvettiin kokoamaan Volkswageneita, koska VW ei ollut mukana suomalaisen autotehtaan tarjouskilpailun finaalissa, jossa olivat Volvo, Saab ja Renault ja jonka tunnetusti voitti Saab. Tarjouskilpailun aikana VW:n johdon kerrotaan Saksan valtionjohdon tukemana yrittäneen saada Suomen luopumaan autojen valmistuksesta toteamalla, että ”tehkää te suomalaiset meille paperia ja puutavaraa, niin me teemme teille autoja”. VW Kuplahan oli hyvin kysytty auto Suomessa jo 1950-luvulla, jolloin sitä sai jonottaa pari vuotta, ja tuonnin vapauduttua v. 1962.

Wihuri-yhtymä teki jo 1950-luvun lopulla pienen henkilöauton prototyypin, joka esiteltiin Helsingin taidehallissa mutta jota ei kuitenkaan viety sarjatuotantoon. Yhtymän Uusi Autokoritehdas Vantaalla teki 1960-luvun taitteessa muutamassa päivässä lähes kokonaan uuden alumiinikorin Ferrari-urheiluautoon, jonka kuljettaja ajoi ulos Eläintarhan ajojen yksityisissä harjoituksissa Histan suoralla (nykyinen 110-tie) Espoossa.

Teijon pääsuunnittelija Max Johanson suunnitteli VW:n komponenteista myös maailman parhaat Formula V- ja SuperVee- kilpa-autot nimellä Veemax. Hän oli olympiavoittaja Thomas Johansonin isä. Thomas puolestaan kilpaili 1980- ja 1990-luvuilla UPS:n Jukka Piiraisen ikätoverina purjehduksen Optimisti-, E-jolla- ja Laser-luokissa.

Autoteollisuusterveisin

Juhani Koskinen