Varsinais-Suomen hyvinvointialueen Varhan uusi Varha-sovellus on auennut. Aluksi sovelluksessa on käytössä kaksi palvelua: suun terveydenhuollon sekä sosiaalipalveluiden chat-palvelut. Loppuvuoden aikana sovellukseen tuodaan lisää toiminnallisuuksia eri palveluista.
Varha uudistaa digiasiointiaan tulevien vuosien aikana, kun käyttöön tulee turvalliseen digitaaliseen asiointiin tarkoitettu sovellus. Sovellus julkaistiin tämän viikon keskiviikkona ja sen voi ladata älypuhelimeen App Storesta tai Google Play-kaupasta hakusanalla ”Varha”. Varha-sovelluksen käyttö onnistuu myös tietokoneella osoitteessa digi.varha.fi.
Loppuvuoden aikana sovellukseen on tarkoitus tuoda lisää palveluja, esimerkiksi mielenterveys- ja päihdepalveluja, lapsiperheiden, sote-keskusten sekä Tyks lasten ja nuorten klinikan palveluja.
Varha-sovellus palvelee tässä vaiheessa suomeksi ja ruotsiksi. Englanti tulee kielivalikoimaan myöhemmin. Suun terveydenhuollon chat palvelee ma–pe klo 8–15.30. Chat-viesteihin vastaa suun terveydenhuollon ammattilainen saman arkipäivän aikana. Suun terveydenhuollon chatin yleinen suun terveyteen liittyvä ohjaus ja neuvonta on tarkoitettu kaikille varsinaissuomalaisille.
Hoidon tarpeen arviointi ja ajanvaraus chatin kautta tulevat mahdollisiksi kaikissa Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kunnissa vaiheittain ensi kevään aikana.
Sosiaalipalveluiden chat tarjoaa neuvontaa ja ohjausta sosiaalipalveluista sekä etuuksien hakemisesta. Chattiin vastaa Asiakasohjaus Soihdun sosiaalihuollon ammattilainen ja hän ohjaa asiakasta eteenpäin Varhan palveluissa. Sosiaalipalveluiden chat palvelee ma–pe klo 8.30–15.
Asiakas voi asioida sosiaalipalveluiden chatissa niin anonyymisti kuin vahvan tunnistautumisenkin kautta.