
Bachin teos on outo monesta syystä. Ensinnäkin säveltäjä kuoli kesken teoksen säveltämistä. Vuola kertoo, että teoksen keskeneräisyyden myös huomaa.
– Viimeinen fuuga katkeaa kuin seinään.
Fuugalla tarkoitetaan polyfonista musiikkikappaletta tai kappaleen osaa, joka koostuu useasta itsenäisestä äänestä.
”Paikassa missä säveltäjä lisää nimen B-A-C-H tämän fuugan vasta-aiheeseen, säveltäjä kuoli”, kuvailee säveltäjän poika Carl Philip Emanuel Bach teoksen lopussa.
Toinen syy teoksen outouteen on, ettei kukaan tiedä, tarkoittiko Bach teostaan edes esitettäväksi vai pitikö sen vain ohjata musiikinopiskelijoita moniäänisten teosten esittämisessä.
Kun säveltäjä yleensä merkitsee tarkoin partituuriin ne soittimet, joille teos on tarkoitettu, tässä teoksessa soittimia ei ole nimetty lainkaan.
Bachin teokseen liittyy myös sellainen outous, että teoksessa on tällä esityskerralla yhteensä 21 eri osaa samasta teemasta. Kukin kestää vain 2–4 minuuttia.
– Joka tapauksessa tämä Bachin teos on hyvin arvostettu ja soittajille hyvin vaativa. Yleisöllä on Uudessakaupungissa nyt harvinaislaatuinen mahdollisuus kuulla tämä, Vuola sanoo.
Se, että Bachin erikoislaatuinen teos kuullaan Uudessakaupungissa, on sekin aikamoinen seikkailu.
Vuola kuuli, että Jaye Consort Helsinki -gambayhtye esitti teosta Virossa.
– He esittivät vain ne osat, jotka voi esittää neljällä gamballa.
Kun Vuola kuuli asiasta, hän innostui, että teosta voisi täydentää uruilla, joilla pystyy soittamaan jopa 10 eri äänen tekstuuria.
Vuola toimii Paraisten urkupäivien taiteellisena johtajana ja niin hän ehdotti gambayhtyeelle, että he esittäisivät Bachin teoksen yhdessä Paraisten urkupäivillä.
– Konsertti sai yleisöltä valtavasti hyvää palautetta.
Gambayhtyeen johtaja Markus Kuikka haki sittemmin apurahaa valtion Taiteen edistämiskeskukselta ja ehdotti, että se käytettäisiin Bachin teoksen esittämiseen Helsingissä.
Vuola sitten esitti, että konsertti pidettäisiin myös Uudessakaupungissa.
– Kävi niin hienosti, että apurahalla voidaan järjestää nämä molemmat konsertit. Koska apuraha oli suuri, Kallion seurakunta päätti, ettei konsertista peritä lainkaan pääsymaksua. Niinpä mekin sitten päätimme Uudessakaupungissa samoin.
Konsertin alkaessa Uuden kirkon ovella jaetaan ohjelmalehtistä, josta voi antaa vapaaehtoisen maksun. Rahat käytetään seurakunnan musiikkitoimintaan.
Vuola on innostunut konsertista, hän pääsee itse soittamaan vaativaa teosta, mutta saa myös Uuteenkaupunkiin harvinaislaatuisen konsertin, jota seurakunta ei yksinään voisi tarjota.
– Oli hienoa, kun sain myös seurakunnan vapaaehtoisia mukaan järjestelyihin. Muuten tämä ei olisi onnistunut.
Bachin teos esitetään Kallion kirkossa Helsingissä maanantaina 28.10. ja heti seuraavana päivänä tiistaina 29.10. Uudessakaupungissa.
Vuola lupaa ikimuistoisen konsertin.
– Kannattaa tulla kuuntelemaan teosta ihan uteliaisuudestakin. Olen soittanut teoksen yhtä fuugaa hautajaisissa. Fuuga on surumielinen, mutta hyvin kaunis. Minulta on tultu usein kysymään, mikä kappale se oli.
Myös gamba instrumenttina on kiehtova. Se on renesanssi- ja barokkiajan soitin, jota on alettu viime vuosina soittaa uudelleen.
– Lisäksi nämä meidän urut Uudessakaupungissa ovat aivan mahtavat, Vuola kehuu.
Jaye Consort Helsinki -gambayhtyeeseen kuuluu suomalaisia ja virolaisia muusikoita, jotka soittavat monissa yhtyeissä ja festivaaleilla ympäri maailmaa. Yhtyeen taiteellinen johtaja Markus Kuikka toimii nykyisin vierailevana tutkijana Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa.
Kanttori Kari Vuola on arvostettu urkutaiteilija, joka on konsertoinut Suomen lisäksi eri puolilla Eurooppaa ja Yhdysvaltoja. Hän on julkaissut seitsemän albumia.
Bachin Die Kunst der Fuge BMW 1080 esitetään Uudenkaupungin Uudessa kirkossa tiistaina 29.10. kello 18. Konserttiin on vapaa pääsy.