Autoilijan paine kasvaa

0

Tällä viikolla rengasliikkeissä ja huoltamoilla on ruuhkaa. On taas se aika vuodesta, kun renkaittenvaihto on ajankohtaista.

Vuosi vuodelta käy hankalammaksi päättää, minkälaisilla renkailla ajaa. Ilmastonmuutos on tehnyt talvistamme rajusti vaihtelevia. On loska- ja vesikeliä, liukasta, lunta ja pakkasta. Yleisesti lunta on vähemmän ja mustan jään aamut lisääntyvät.

Etenkin täällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella ajellaan teillä, jotka eivät kuulu talvikunnossapidon ykköskategoriaan. Ne aurataan ja hiekoitetaan, kun ehditään.

Tiet ovat usein myös niin kapeita, että jos lumivallia kertyy, vastaantulevan väistäminen on hienosäätöä.

Moni ajelee myös tämän seudun ulkopuolella. Työkeikat, koulutukset ja muut menot vievät suuriin kaupunkeihin, joissa ajo-olosuhteet ovat toisenlaiset.

Helsingin kaupunki on aloittanut katumainoskampanjan, jossa kannustetaan kitkarenkaiden käyttöön. Valotauluissa pyörii ”Pölinät pois, valitse kitkat”-mainoksia. Helsingissä on arvioitu, että nastarenkaat tuottavat jopa puolet paikallisesta katupölystä. Hiukkasia irtoaa katupinnasta, hiekoituksesta ja myös renkaista.

Helsinki kokeilee Lönnrotinkadulla jopa nastarenkaiden kieltoa.

Helsingin linjausta tukee myös kansallinen ilmansuojeluohjelma 2030, joka pyrkii vähentämään nastarenkaitten käyttöä. Tähän yhtyy myös Väylävirasto, joka on arvioinut, että kitkarenkaiden osuus voisi kasvaa tuntuvasti ilman, että liikenneturvallisuus kärsisi. Näkökulmaan vaikuttaa tietenkin raha. Nastarengaskulutuksesta johtuva päällysteiden ja tiemerkintöjen kustannus on vuosittain jopa 90 miljoonaa euroa.

Autoilijan valittavaksi jää, minkä vaarantaa: oman perheensä turvallisuuden vai ilmanlaadun ja tieverkoston kunnon. Joka tapauksessa päälliskauppana saa huonon omantunnon.

Julkinen liikenne kun ei ole aina toimiva vaihtoehto.

Teija Uitto