Kasitien uusia peltipoliiseja aletaan asentaa tällä viikolla

0
Varsinais-Suomen Ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang kertoo, että Ely-keskus teetti aiemmin valtatie 8:aan liittyen tarveselvityksen siitä, miten vanhoja automaattivalvontapaikkoja kannattaisi muuttaa liikenneturvallisuuden kannalta. 

Valtatie 8:aa aletaan reunustaa uudenkarheilla, pitkulaisen mallisilla tutkatekniikan laitepylväillä tällä viikolla.

Fintraffic Tien automaattivalvonnan palvelupäällikkö Jussi Nykänen kertoo, että työt maastossa alkoivat syyskuussa, kun vanhat neliskanttiset peltipoliisit poistettiin uusien tieltä.

Parhaillaan Kasitien varrella on hiekkamurskeesta tehdyt tienpientareelle laajennetut huoltolevikkeet.

– Urakan maatyöt ja liikennemerkkityöt on nyt tehty. Seuraavaksi alkaa laitepylväiden asennukset, Nykänen sanoo.

Varsinais-Suomen Ely-keskus tiedotti elokuussa, että valtatie 8:n turvallisuutta aletaan parantaa Mynämäen ja Porin välillä päivittämällä nykyistä automaattista liikenneturvallisuusvalvontaa tutkatekniikkaan.

Nykäsen mukaan Fintrafficilla uppoaa Kasitien kameraprojektiin rahaa noin 400 000 euroa. Myös ensi vuodelle on suunnitteilla valtakunnallisesti esimerkiksi Kehä 1:n päivittämistä tutkatekniikan laitepylväillä. Rahaa ensi vuodelle on suunniteltu myös joitain satoja tuhansia. Rahoituspäätöstä ei kuitenkaan ole vielä tehty.

Valtatie 8:n tieympäristö on muuttunut paljon siitä, kun valvonta vanhoilla laitepylväillä aloitettiin. Uudet laitepylväät tulevat osin samoihin paikkoihin kuin vanhat peltipoliisit, mutta ne on nyt suunniteltu yhdessä paikallisen poliisin ja Ely-keskuksen liikenneturvallisuusvastaavan kanssa tarkemmin sellaisiin sijainteihin, missä onnettomuuksia on viime vuosina sattunut. Automaattisen ajonopeusvalvonnan uudistuksella pyritään vähentämään ylinopeuksista johtuvia liikenneonnettomuuksia.

Lisäksi Eurantien liittymässä eli kantatien 43 varrella Laitilassa on punaisten valojen päin ­ajon valvontaa.

– Valvontakameralle menee tieto liikennevalon vaiheesta. Kamera tunnistaa, jos pysäytysviiva ylitetään punaisten valojen palaessa. Silloin se ottaa kuvaa.

Urakka valmistuu vuoden loppuun mennessä. Sen jälkeen tolpat luovutetaan poliisille, joka tekee kameroihin vielä käytön edellyttämät säädöt.

Poliisin tarkemmasta aikataulusta ja kameroiden käyttöönotosta Nykänen ei osaa kertoa. Muutama 8-tien vanha neliönmallinen peltipoliisi jätetään vielä paikoilleen Pyhärannan ja Rauman välillä, sillä rahoitus ei tällä erää riittänyt niiden uusimiseen.

Nyt Kasitielle tulevat tutkakamerat ovat samaa tekniikkaa kuin muutkin, esimerkiksi kantatie 52:lla jo olevat kamerat. Kameratolpat on varustettu tutkatekniikalla, joka mittaa ajonopeuksia etäämmältä kuin vanhalla kameratekniikalla.

Varsinais-Suomen Ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang kertoo, että ajonopeuksia saadaan mitattua jopa 150 metrin päästä.

Ely-keskus teetti aiemmin tarveselvityksen valtatie 8:n tilanteesta sen suhteen, miten vanhoja automaattivalvontapaikkoja kannattaisi muuttaa. Selvitys maksoi 25 000 euroa.

– Selvityksen pohjalta laadimme vuonna 2018 suunnitelman, jota on sittemmin päivitetty ajan kuluessa.

Klang kertoo, että suunnitelmaa varten käytiin läpi poliisin kanssa liikenneturvallisuuden kannalta oleelliset riskikohteet. Tällaisia ovat muun muassa jotkut liittymäalueet, missä on alennettu nopeusrajoitus.

Luna Lavonen / TS

Fakta


Tutkakameroiden tekniikka


Tutkakamera voi seurata samanaikaisesti usean eri ajoneuvon nopeuksia eri kaistoilta.

Videovarmistusta voidaan myös käyttää risteyksien punaista päin ajamisen valvonnassa.

Tracking radar -tutkatekniikkaan perustuvissa uusissa kameroissa ei tarvita asfalttiin asennettavia induktiosilmukoita kuten vanhoissa neliskulmaisissa kameroissa, jolloin kameran asennus on helpompaa.

Tekniikka mahdollistaa ajoneuvoyhdistelmien ajoneuvokohtaisten rajoitusten valvonnan.

Poliisi voi automaattivalvonnan avulla määrätä liikennevirhemaksun ylinopeuden lisäksi muun muassa turvavyön käyttämättä jättämisestä ja matkapuhelimen käytöstä ajon aikana. Tämän mahdollistaa uusien peltipoliisien aiempaa tarkemmat kuvat.

Lähde: Varsinais-Suomen

Ely-keskus