Matematiikan oppimisesta tehdään oppilaskeskeisempää tukemalla oppilaan ajattelua

0
Merkitysten-yrityksen perustaja Marko Blomqvist (vas.), Uudenkaupungin Yrittäjien puheenjohtaja Martti Luotonen sekä Lokalahden koulun rehtori Veli-Pekka Virtanen käyvät läpi Merkitysten kakut -kirjaa, jonka avulla matematiikan opiskelusta voidaan tehdä oppilaskeskeisempää tukemalla oppijan omaa ajattelua.

Uudessakaupungissa lähdetään tavoittelemaan hanketta, jonka avulla pyritään kehittämään koulujen matematiikan opetuksen rakennetta oppilaiden ajattelua osallistavaan suuntaan. Meillä Uudessakaupungissa kaikki osaa ajatella -hankkeen taustalla on Merkitysten Oy -niminen yritys ja sen perustaja, uusikaupunkilaistaustainen Marko Blomqvist.

Tavoitteena on toisin sanoen lisätä alakouluissa matematiikan osalta ymmärtävää oppimista osana perinteistä oppikirjatyöskentelyä.

– Lähestyin Uudenkaupungin Yrittäjien puheenjohtaja Martti Luotosta ja kuulostelin, mahtaisiko paikallisilla yrittäjillä olla kiinnostusta lähteä kasaamaan pottia, jolla pystyttäisiin tukemaan ajattelun taitojen kehittämistä perusopetuksessa, Blomqvist selittää.

Idea on, että paikalliset yrittäjät, yritykset ja yhteisöt voisivat yhdessä tukea hanketta rahallisesti hankkimalla ajattelun työkaluja ja Merkitysten -yritys sponsoroi koulutuksen jokaiseen kouluun.

– Olen itse huomannut monissa yhteyksissä, millaisia vaikeuksia matematiikan opiskelussa voi olla. Tämä osuu mielestäni hyvin siihen ongelman ytimeen, että ymmärretään opittavaa asiaa sen sijaan, että vain koitetaan opetella omituisia laskutapoja ja sitten turhaudutaan, kun ei osata, Luotonen kertoo.

Hän myös lisää, että kiinnostavuutta tuo yrittäjien näkökulmasta matematiikan osaamisen tärkeys, sillä töissä ja yrittäjän roolissa vaaditaan laskutaidon lisäksi myös ongelmanratkaisukykyä ja itsenäistä ajattelua.

– Tosi paljon yritykset tukevat kaupungissa esimerkiksi urheilua, joten uskoisin tällaisen kohteen ja aiheen olevan kiinnostava yritykselle, hän mainitsee.

Tampereen yliopistossa opettajaksi opiskelleen ja didaktikkonakin toimineen Blomqvistin mielestä matematiikan opiskelu synnyttää helposti tilannesidonnaista kertakäyttöoppimista. Eli esimerkiksi jonkin tietyn mallin tai ohjeen mukaan toistetaan jokin aihe oppikirjassa ja seuraavalla oppitunnilla siirrytään seuraavaan.

– Silloin ajattelu, itse oivaltaminen ja ymmärrys ei kehity. Opetukseen tarvitaan rakenteellisia uudistuksia, jotka lisäävät vuorovaikutusta ja samalla oppilaan osallisuutta. Aktivoimalla oppilaan ajattelua lisättyä, oppija on kuskin paikalla omassa oppimisessaan, Blomqvist taustoittaa.

Hankkeen toteutuminen mahdollistaisi oppilaille riittävän määrän työkaluja, jotka tukevat perinteistä oppikirjatyöskentelyä, vahvistavat oppilaiden ajattelua ja ymmärrystä sekä pedagogisen täydennyskoulutuksen kaupungin opettajille.

– Se tarkoittaa, että tulen jokaiseen kouluun päiväksi ja näytän käytännössä oppilaiden kanssa, miten toiminnallisuus tukee ajattelua. Nimenomaan, että oppilas on se, joka toimii ja ajattelee eikä vain opettaja, hän sanoo.

Avainroolissa on Blomqvistin kehittämä Merkitysten kakut -kirja, jossa on erilaisia kalvoja, lukuyksikkökolikoita sekä vihko. Kirjan avulla voidaan ihan tavallisia yhteen- tai kertolaskuja havainnoida eri tavoin niin, että jokainen oppilas voi löytää vastauksen omalla ajattelutavallaan.

Hankkeen tavoite on kerätä 15 000 euroa, mutta 10 000 eurolla saadaan riittävä määrä työkaluja alakoululaisille, jotta hanke voidaan toteuttaa ja näin tukea matematiikan oppimista. Potti pyritään keräämään loppuvuoden ja ensi kevään aikana.

– Aikaisintaan jo ensi keväänä voisin päästä aloittamaan koulutusten kanssa esimerkiksi Lokalahdessa, Pyhämaassa tai Kalannissa. Uudessa Wintterissä voitaisiin aloittaa syksyllä, kun koulutoiminta siellä käynnistyy, Blomqvist ilmoittaa.

Hankkeeseen on jo nyt lähtenyt mukaan paikallinen urheilukeskus sekä Martti Luotosen oma yritys. Luotonen pyrkii omalta osaltaan viemään viestiä hankkeesta alueen yrityksille, sillä hän näkee hankkeelle löytyvän kiinnostuneita rahoittajia.

– Tämä hanke ei ole vain vuoden juttu. Matematiikka ja ajattelu ei kovin äkkiä häviä pois tästä maailmasta, Blomqvist korostaa.