Uudenkaupungin kaupungin museokohteiden kävijämäärät kasvoivat viime vuonna 13 prosenttia edellisvuosista. Kaikkiaan kaupungin museoissa kävi yli 7 500 asiakasta. Tämä kertoo museojohtaja Mari Jalavan mukaan museoiden valtakunnallisestikin kasvaneesta suosiosta sekä Museokortin suosiosta.
– Se kertoo myös kiinnostuksesta paikallishistoriaan ja siitä, että museon viime vuoden näyttelyteema kiinnosti yleisöä, Jalava lisää.
Wahlbergin museotalon viime vuoden päänäyttely oli nimeltään Tulisuitsuinen hepo tulee – 100-vuotias Uudenkaupungin silakkarata. Lisäksi esillä oli porvariskodin jouluvalmisteluja ja joulunviettoa esitellyt näyttely.
Ympäri vuoden avoinna oleva Wahlbergin museotalo oli suosituin kohde, jossa vieraili viime vuonna 5 213 kävijää. Kesäkautena museoissa vieraili eniten matkailijoita, heistä noin kolmannes hyödynsi Museokorttia vierailuunsa.
– Yli 40 prosenttia museokävijöistä vieraili kuitenkin kesäajan ulkopuolella. Talvikaudella museossa vierailivat erilaiset ryhmät, etenkin kotiseutuhistoriaa ja -opetusta saavat päiväkoti- ja koululaisryhmät. Erilaiset maahanmuuttaja- ja kieliopetusryhmät ovat viime vuosina vakiintuneet myös tärkeiksi asiakasryhmiksi, Jalava listaa.
Vuoden aikana Wahlbergin museotalossa järjestettiin yhteensä 105 opastettua kierrosta.
Myös Luotsimuseo ja Merimiehenkoti kiinnostivat kävijöitä. Kalannin kotiseutumuseo oli avoinna tilauksesta ja muutamien tapahtumien aikana. Yhteensä näissä kolmessa museoissa kävi 2 309 vierailijaa.
Kalannin kotiseutumuseoon valmistui pienoisnäyttely kolmesta kalantilaisesta vaikuttajanaisesta. Jalavan mukaan museo on viime vuosina suunnannut toimintaansa yhä enemmän museotilojen ulkopuolelle. Kotiseutuhistoriaa esiteltiin säännöllisesti muun muassa Sakunkulman päiväkeskuksessa, kuntoutusyksikkö Kuunarissa ja liitosalueiden päiväkodeissa.
– Yhteistyössä Vakka-opiston kanssa pidettiin luentoja ja vierailtiin eri yhdistysten tilaisuuksissa pitämässä esitelmiä. Museo osallistui aktiivisesti myös moniin tapahtumiin, kuten 100-vuotisjuhlajunan vierailuun, elokuvateatteri Kuvalan 100-vuotisjuhlaan, Lasten parlamenttiin, Seniorimessuihin, Uusikaupunki-viikkoon ja Taiteiden yöhön, Jalava kertoo.
Näiden tapahtumien kautta museo tavoitti noin 2 000 asiakasta. Seinättömän museon toiminta toteutui myös digitaalisten mobiilioppaiden ja -pelien muodossa. Seinätön museo -mobiilioppaat ja Seppo-mobiilipelit keräsivät yli 6 000 käyttökertaa.