Terveyskeskuksen Sairastaminen ja terveydenhoito -chat alkaa oirearviokyselyllä, jonka jälkeen sairaanhoitaja arvioi asiakkaan hoidon tarpeen, antaa jatkohoito-ohjeet sekä ohjaa tarvittaessa oikeaan palveluun. Chat palvelee kaikkia varsinaissuomalaisia suomeksi ja ruotsiksi maanantaista torstaihin kello 8–16 ja perjantaisin kello 8–14. Chattiin tunnistaudutaan joko verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
– Chat sopii parhaiten yksittäisen oireen tai sairauden hoitoon. Se ei sovellu välitöntä akuuttihoitoa vaativien päivystysasioiden hoitoon. Toivomme asiakkaiden valitsevan joko puhelimen tai chatin asiointikanavaksi, eikä molempia yhtä aikaa, yliopistollisen sote-keskuksen johtaja Susanna Laivoranta-Nyman korostaa.
Chatin ollessa suljettuna, omaa hoidon tarvetta voi edelleen arvioida Omaolo-palvelussa (omaolo.fi). Oirearvio yhdistää asiakkaan tarvittaessa terveydenhuollon ammattilaiselle asian kiireellisyyden mukaan. Omaolo-palvelu on käytössä 24/7. Hätätilanteissa ei tule jäädä odottamaan chatin avautumista, vaan soittaa 112.
Reseptien uusintapyynnöt voi edelleen tehdä helposti OmaKanta-palvelussa (kanta.fi).
Laboratorion neuvonta -chat antaa alkuvaiheessa neuvontaa laboratoriotutkimuksiin valmistautumisessa, sopivan laboratorion valitsemisessa ja ajanvarausasioissa. Chat palvelee arkisin kello 7–14.30. Chattiin tunnistaudutaan joko verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
Laboratorioajanvarauksen voi tehdä osoitteessa tyks.vihta.com tai soittamalla numeroon 02 313 6321 (arkisin kello 7–14.30). Tällä hetkellä laboratorion puhelinpalvelussa hoidetaan 7000 puhelua kuukaudessa, päivittäin puheluita tulee 300-900 kappaletta. Erityisesti maanantait ja pyhäpäivien jälkeiset arkipäivät ovat ruuhkaisia.
Kevään 2025 aikana laboratorioiden ajanvarauspalvelu on tulossa osaksi Varha-sovellusta, samoin kiireetön viestipalvelu. Tyks-sairaalapalveluiden digipalvelut siirtyvät Varha-sovellukseen laajemmin vuoden 2025 aikana.
– Digitaalisuus tuo paljon lisämahdollisuuksia perinteisen lähipalveluasioinnin rinnalle, ohjelmajohtaja Tapio Järvenpää sanoo.
Kaikkiaan Varhassa on yli 100 palvelualuetta ja noin 18 000 ammattilaista, jotka voivat hyödyntää digitalisaatiota asiakastyössä. Jokaiseen asiointiin voi tulevaisuudessa liittyä jokin digitaalinen osio, kuten esimerkiksi chat, viesti, ajanvaraus, etävastaanotto tai digitaalinen hoitopolku.
– Tavoitteenamme on, että Varha-sovellus mahdollistaa uudenlaisen asiakaspalvelun, kun asiakas saa hoidettua asiansa entistä useammin itsenäisesti ilman ammattilaista. Myös ammattilaisella on käytettävissään asiakkaasta ennen asiointia aiempaa enemmän tietoa, jolloin asia on helpompi ja nopeampi ratkaista, Järvenpää kuvailee.
Varha-sovellusta kehitetään vuosien 2024–2026 aikana. Sovelluksessa avautuu uusia palveluja joka kuukausi. Tässä vaiheessa käytössä ovat jo Sairastaminen ja terveydenhoito -chat, Laboratorion neuvonta -chat, Turun diabetesvastaanoton asiakkaille tarkoitetut etävastaanotot, kiireetön viestipalvelu ja esitietokysely, Tyks Fysiatrian asiakkaille tarkoitettu kiireetön viestintä ja esitietokysely sekä Sosiaali- ja vammaispalveluiden alle 65-vuotiaille omaishoidon asiakkaille tarkoitettu ammattilaislähtöinen viestipalvelu.
Kevään 2025 aikana Varha-sovelluksessa on avautumassa uusia palveluja muun muassa ikääntyneille ja lapsiperheille.
Suun terveydenhuollon chat on palvellut varsinaissuomalaisia neljä kuukautta, ja sen kautta on asioinut lähes 900 asiakasta. 29. tammikuuta alkaen näihin palveluihin on päässyt kätevästi yhdestä ja samasta Suun ja hampaiden hoito -chatista.
– Potilas saa tällä hetkellä chatin kautta yhteyden suun terveydenhuollon ammattilaiseen hyvin nopeasti. Siitä palvelua kiitetäänkin, että se on nopea, sujuva ja näppärä. Eniten käytetty palvelu on kiireettömän hoidon ajanvaraus, joka tehdään chatissa hoidon tarpeen arvion perusteella, suun terveydenhuollon johtaja Marina Merne-Grafström sanoo.
Suun terveydenhuollon kiireettömät ajanvaraukset ja hoidon tarpeen arviointi ovat tässä vaiheessa mahdollisia Turun, Naantalin, Loimaan, Paraisten, Kemiönsaaren, Kustavin, Oripään, Maskun, Mynämäen, Nousiaisten, Laitilan, Pyhärannan, Taivassalon, Uudenkaupungin, Vehmaan Auran, Pöytyän, Liedon, Marttilan ja Koski Tl:n asukkaille. Loput kunnat saadaan mukaan vaiheittain kevään aikana.