Varsinais-Suomen liitto, Turun kauppakamari ja Turun ammattikorkeakoulu sekä turvallisuustutkija, eläkkeellä oleva prikaatikenraali Juha Pyykönen sekä teknologiasijoittaja Matti Rihko esittivät helmikuussa 2024 Ruotsinrataa, joka kulkisi Turusta Vehmaan kautta Kustaviin ja Ahvenanmaalta Grisslehamniin (TS 22.2.2024).
Nyt EK ehdottaa siltojen ja tunnelien yhdistelmää Turusta Tukholmaan. Tässäkin esityksessä rata kulkisi Kustavin kautta Ruotsiin.
Idea sinällään on innostava. Se muuttaisi Vakka-Suomen asemaa merkittävästi. Kun Uusikaupunki sijaitsee esimerkiksi Tampereen suunnasta katsottuna etäällä ja sivussa, Ruotsinradan ansiosta Uusikaupunki näyttäytyisi kartalla eri valossa, kun täältä pääsisi parissa tunnissa Tukholmaan.
On selvää, että yhteys olisi alueellemme matkailullisesti mahtava mahdollisuus.
Vaikka näin arvostetut tahot ovat ideoineet yhteyttä, silti ratayhteys vaikuttaa utopistiselta. Jo vuosia on puhuttu tunnin junasta eli länsiradasta, ja silti hanke etenee verkkaisesti. Myös lähijunaliikenne on ollut pitkään tapetilla, eikä senkään toteutumisesta ole varmuutta.
Huoltovarmuuden kannalta uusia reittejä Eurooppaan kuitenkin tarvitaan. Jostain selvitystyön on lähdettävä, vaikkapa sitten näinkin utopistiselta kuulostavasta ideasta.
Kuten Elinkeinoelämän keskusliitto esittää, uusia reittejä länteen tarvitaan useita. Jos merenalaisen putken voi räjäyttää ja merikaapeleita katkoa, selvää on, ettei mikään reitti ole täysin turvallinen. Sotatilanteessa sillat olisivat ensimmäisenä vaarassa.
Teija Uitto