TE-palvelut siirtyivät Ugin vastuulle – Mörnen länsisiipeen on rakennettu työnhakijoille uudet palvelut

0
Työllisyyspalvelupäällikkö Hanna Vuola kertoo, että TE-palvelujen tilojen avajaiset pidetään ensi perjantaina iltapäivällä. - Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita.

Kun yhdessä yössä noin 2500 työnhakijaa siirtyy valtiolta kunnan vastuulle, voisi syntyä aikamoinen kaaos.

– Siirtymä sujui kuitenkin hyvin. Meillä ei ollut edes mitään mainittavia teknisiä ongelmia, Uudenkaupungin työllisyyspalvelupäällikkö Hanna Vuola huokaisee helpottuneena.

Nyt hän uskaltaa jo huokaista, sillä tilat Mörnen länsisiivessä ovat valmiit ja käytössä. Työllisyys- ja elinkeinopalveluilla on käytössään rakennuksen länsisiivestä kolme kerrosta. Lisäksi nuorten ohjaamo-toiminta saa tilat Raatihuoneelta.

Valtiolta siirtyi Uudenkaupungin TE-palveluihin seitsemän virkailijaa. Sen lisäksi kaupunki on rekrytoinut uusia työntekijöitä.

– Henkilöasiakaspalveluissa työskentelee 12 ihmistä, Vuola kertoo.

Suurin työ Vuolan mukaan on yhtenäisen toimintakulttuurin luomisessa, kun osa on työskennellyt valtion TE-palveluissa, osa Uudenkaupungin kuntakokeilussa ja osa tulee muista tehtävistä.

– Olemme saaneet rekrytoitua meille ihmisiä, jotka ovat jo aiemmin työskennelleet alalla tai hyvin lähellä TE-palveluita. Se helpottaa tilannetta.

Lisäksi noin kolmasosa asiakkaista on jo entuudestaan Uudenkaupungin TE-palveluille tuttuja, kun he ovat olleet kuntakokeilun asiakkaina. Kuntakokeilun kohderyhmänä olivat nuoret, pitkäaikaistyöttömät sekä vieraskieliset työnhakijat.

TE-palveluiden kohderyhmänä ovat työnhakijat, ja myös yritykset. Mörnestä voi kysyä esimerkiksi starttirahaa ja tukea rekrytointiin. Yritysten tukena rekrytoinnissa on TE-palveluiden lisäksi myös Ukipolis Oy, joka vetää äkillisen rakennemuutoksen ÄRM-hankkeita.

– Teemme tiivistä yhteistyötä Ukipoliksen kanssa, Vuola sanoo.

Mörnen kaksi kerrosta on remontoitu TE-palveluiden tarpeita varten. Esimerkiksi vanhat ovet on vaihdettu äänieristettyihin, jotta asiakkaat voivat keskustella luottamuksellisesti virkailijan kanssa.

Lomautetuksi tai työttömäksi jäädessään asiakkaat ilmoittautuvat työnhakijoiksi useimmiten verkossa, Työmarkkinatorilla.

– Jos verkossa on hankala asioida työnhakua aloittaessaan, voi tulla tänne paikan päälle ilmoittautumaan. Maanantaisin meillä on avoimet ovet, silloin tänne voi tulla ilman ajanvarausta. Muina päivinä palvellaan ajanvarauksella, Vuola kertoo.

Uudessakaupungissa on huomioitu erityisesti maahanmuuttajataustaiset työnhakijat. Virkailijat osaavat useita kieliä, lisäksi opasteet tehdään suomeksi, englanniksi ja ukrainaksi.

TE-palvelut toimivat Uudessakaupungissa Mörnessä, Kustavissa ja Taivassalossa asiakkaat voivat asioida kunnantalolla ja Vehmaalla terveysasemalla. Pyhärannassa asiointi on kunnanvirastossa Ihodessa. Kaikkiin näihin asiointipisteisiin asiakkaat tulevat aikavarauksella.

Raatihuoneen ohjaamo-toiminta keskittyy alle 30-vuotiaiden työllistymistä tukevaan palveluun.

– Ohjaamopalvelua toteutetaan yhdessä monien kumppanien kanssa. Mukana ovat muun muassa kuntien nuorisotoimet, talousneuvola jaKela, Vuola kertoo. Ohjaamon toiminta starttaa täysillä maaliskuussa. Uusikaupunki on saanut toimintaa varten työ- ja elinkeinoministeriöltä erillistä avustusta.

TE-palveluiden uusiin tiloihin ja palveluihin Mörnessä voi tutustua perjantaina 14.2. kello 14–16 välillä. Avajaiset on tarkoitettu niin yritysten edustajille, työnhakijoille kuin muillekin TE-palveluista kiinnostuneille.

Uusikaupunki on Turun työllisyysaluetta



Työllisyys- ja elinkeinopalvelut siirtyivät vuodenvaihteessa valtiolta kunnille.

Uudenkaupungin TE-palvelut kuuluvat Turun työllisyysalueeseen. Uusikaupunki vastaa oman kaupungin lisäksi myös Vehmaan, Taivassalon, Kustavin sekä Pyhärannan TE-palveluista. Alue muodostaa Vakka-Suomen toiminta-alueen.

Uudenkaupungin TE-palveluiden koko alueen budjetti palvelujen tuottamiseen on 2,7 miljoonaa euroa.

Ravintola-alan osaajia houkutellaan videokampanjalla Ukiin



Uudenkaupungin ravintolat valmistautuvat jo matkailusesonkiin.

– Vaikka meillä on työnhakijoita, niin ravintola-alan osaajia on silti vaikea saada. Tässä on kohtaanto-ongelmaa, työllisyyspalvelupäällikkö Hanna Vuola kertoo.

Uudenkaupungin TE-palveluissa pohdittiin, mitä asialle voitaisiin tehdä.

– Onhan se kaupunkimme matkailun kannaltakin tärkeää, että ravintoloissa on riittävästi osaavaa henkilökuntaa ja gourmetkokkeja.

Vuola ehdotti, että kaupungin TE-palvelut lähtisivät tekemään rekrytointikampanjaa, ”raflarekryä”.

– Kontaktoimme paikallisia ravintoloita ja ne lähtivät innolla mukaan, yrityspalveluasiantuntija Anu Uusitalo kertoo.

Valtakunnallisen kampanjan tavoitteena on houkutella huippukokkeja vaikka Lapista Uuteenkaupunkiin. Kaupunki tukee rekrytointia järjestämällä tulijoille yhteyshenkilön, polkupyörän kesäksi käyttöön ja myös asunnon haussa autetaan.

– Kampanjaa tehdään otsikolla Työtä, tunnelmaa ja terasseja. Kampanjaa varten tehdään video Uudenkaupungin ravintoloista ja Uudestakaupungista. Video toimii samalla matkailumarkkinointina, Vuola kertoo.

Mikäli kampanjalla saadaan tulosta, TE-palvelut on valmis tekemään muitakin vastaavia kampanjoita.

– Ehkä tällä tavalla saataisiin Varhalle asiantuntijoita Uuteenkaupunkiin tai vaikka varhaiskasvatukseen työntekijöitä. Näissä tehtävissä on ollut pulaa hakijoista.