– Kuntien joukkoliikenne ja esimerkiksi meidän alueellamme Varhan kuljetukset tulisi yhdistää palveluliikenteen kanssa, jolloin molemmat tahot säästäisivät kustannuksissa. Tämä ei toteudu ilman valtion tukea, kaupunginhallitus vetoaa lausunnossaan liikenne- ja viestintäministeriölle.
Ministeriö on pyytänyt kunnilta lausuntoa valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan.
Suunnitelmassa on käyty läpi kehittämiskohteet ja mainittu muun muassa,, että Uudenkaupungin sataman rooli on merkittävä koko Suomen kannalta.
Tämä maininta ei Uudellekaupungille riitä, vaan kaupunginhallitus toteaa lausunnossaan, että valtion on otettava Hepokarin ja Yaran satamat arviointikohteiksi esitykseensä komissiolle. Lisäksi Uudenkaupungin satamaan johtavan kantatie 43:n kunnosta tulee pitää erityistä huolta
– Sen joustavuutta lisäisi myös kantatie 43:n ja valtatie 8:n risteykseen Laitilan eritasoliittymän toteuttaminen, kaupunginhallitus huomauttaa lausunnossaan.
Liikennejärjestelmäsuunnitelmassa todetaan, että valtion rahoituskehyksessä pitää huomioida varautuminen alueellisen henkilöjunaliikenteen ostopalvelusopimuksen uudistamiseen.
Vuosina 2026-2028 kilpailutettavien uusien palvelusopimusten tulee mahdollistaa Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen laajentaminen. Varsinais-Suomessa potentiaalisia ovat kaikki ratasuunnat Turusta Saloon, Uuteenkaupunkiin, Naantaliin ja Loimaan kautta Tampereelle. Kytkemällä lähijunat Länsirataan mahdollistetaan täysimääräiset liikenteelliset hyödyt ja maakunnalliset jatkoyhteydet.
Suunnitelmassa on esitetty Naantali – Raisio -radan peruskorjausta ja sähköistämistä sekä Varsinais-Suomeen taajamajunaliikennettä.
Kaupunginhallitus painottaa Uudenkaupungin henkilöjunaliikennettä.
– Uudenkaupungin kaupunginhallitus näkee tärkeänä henkilöjunaliikenteen käynnistämisen välillä Turku – Uusikaupunki ja varsinkin Yaran tehtaiden kuljetusten ja yleisen turvallisuuden kannalta merkittävänä Turun ja Uudenkaupungin välisen radan peruskorjauksen.
Lisäksi kaupunginhallitus esittää lausunnossaan, että valtion raidesuunnitelmaan tulisi ottaa mukaan yhtenä hankkeena myös yhteys Ruotsiin lounaisrannikolta.
Kaupunginhallitus muistuttaa lausunnossaan myös, että kantatie 43:lle tarvitaan Kalannin ja Kodjalan välille kevyenliikenteenväylä.
Fakta
Tästä suunnitelmasta kyse
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma hyväksyttiin ensimmäisen kerran vuonna 2021.
Suunnitelma tarkistetaan hallituskausittain ja sovitetaan yhteen julkisen talouden suunnitelman kanssa.
Lopullinen Liikenne 12 -suunnitelma annetaan eduskuntaan selontekona syysistuntokauden 2025 aikana. Tätä varten liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt lausuntoa myös kunnilta suunnitelmasta.
Uuden suunnittelukauden tavoitteiksi on valittu toimiva, turvallinen ja kestävä ja näitä yhdistäviksi näkökulmiksi saavutettavuus, tehokkuus ja resilienssi.
Länsi-Suomessa painotukset on kohdennettu: kansainvälisten liikenteen solmupisteiden saavutettavuuteen sekä poikittaisen liikenteen tarpeisiin, kansainvälisten huoltoketjujen huoltovarmuuteen ja matkaketjujen hyödyntämiseen kestävän liikenteen edistämisessä.