Liikenne- ja viestintäministeriö suunnittelee lainmuutosta, joka helpottaisi lähijunaliikenteen käynnistämistä. Tavoitteena on lisätä kilpailua Suomen raideliikennemarkkinoilla mahdollistamalla julkisesti tuetun ostoliikenteen järjestäminen uusille toimivaltaisille viranomaisille.
Ministeriö on pyytänyt nyt kunnilta lausuntoa lakiluonnoksesta.
Uudenkaupungin kaupunginhallitus toteaa lausunnossaan, että Uusikaupunki on ollut raidekaupunki jo vuodesta 1924. Henkilöliikenne radalla päättyi 1993, mutta junaliikenteellä on ollut suuri elinkeinopoliittinen merkitys erityisesti lannoitetehtaan kuljetuksissa.
Kaupunginhallitus pitää lakiesityksen tavoitetta oikeansuuntaisena, mutta toivoo siihen myös muutoksia.
Kaupunginhallitus varoittaa lausunnossaan, että kilpailutuspakko pienissäkin hankinnoissa saattaa nousta jopa junaliikenteen käynnistämisen tosiasialliseksi esteeksi, vaikka sen tavoite on päinvastainen.
Toimivallan keskittämistä Traficomiin Uudenkaupungin kaupunginhallitus pitää järkevänä vaihtoehtona, kun ely-keskukset lopettavat toimintansa ja myös linja-autoliikenteen toimivaltaiset viranomaiset keskitetään Traficomiin vuoden 2026 alusta.
Kaupunginhallitus esittää lakiluonnokseen seudullisten viranomaisten toimivallan laajentumista ilmoitusluontoisempaan suuntaan.
– Katsomme, että tämän ei tarvitse tarkoittaa sitä, että jokainen toimivaltainen kunta tai kuntayhtymä luetellaan erikseen, vaan se tulisi voida säätää esimerkiksi sanamuodolla ”junaliikenteen toimivaltaiset seudulliset viranomaiset vahvistetaan valtioneuvoston asetuksella, mikäli asianomaiset kunnat ovat sopineet yhteisen junaliikenteen viranomaistehtäviä hoitavan toimielimen perustamisesta tai olemassaolevan joukkoliikenneviranomaisen tehtävän laajentamisesta junaliikenteeseen, kaupunginhallituksen lausunnossa todetaan.
Näin laki muuttuisi
Ministeriön toimivalta junaliikenteen hankinnoissa siirtyisi Traficomille.
Liikennepalvelulakiin tulisi uusi pykälä, johon kirjattaisiin ehdot toimivallan siirron mahdollistamiseksi muille viranomaisille kuin Traficom ja HSL.
Alueellista toimivaltaa koskevien muutosehdotusten lähtökohtana olisivat alueiden omat tarpeet. Kunnalliset ja seudulliset viranomaiset tekisivät itse aloitteen rautatieliikenteen alueellisen toimivallan muutoksista.
Lähde: LVM