Kasitiellä onnettomuuksien määrä vähentynyt – Ely-keskus listasi silti yli sata uutta toimenpidettä

0
Kasitien turvallisuus on parantunut muun muassa uusien ohituskaistojen ansiosta.

Kasitiellä on tapahtunut Turun ja Merikarvian välillä 511 poliisin tietoon tullutta onnettomuutta vuosien 2019–2023 aikana. Näistä 122 johti henkilövahinkoon. Eniten tieosuudella on ollut liittymäonnettomuuksia.

Tiedot paljastuvat Varsinais-Suomen ely-keskuksen torstaina julkaisemasta liikenneturvallisuustarkastuksesta. Turvallisuutta on tarkasteltu noin 200 kilometrin tieosuudelta, Turusta Merikarviaan. Tiestä on laadittu myös onnettomuusanalyysi.

Turvallisuustarkastuksen mukaan kasitielle tehdyt parannukset ovat selvästi vähentäneet onnettomuuksia. Vuosina 2019–2023 tapahtui keskimäärin 24,4 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta vuodessa, kun vuosina 2014–2018 lukumäärä oli keskimäärin 30,8.

Liittymäonnettomuuksia tapahtui vuosittain keskimäärin 14,4 vuosina 2014-2019, kun vuosina 2019-2023 niitä tapahtui enää keskimäärin 9,4 vuodessa. Viimeisen kymmenen vuoden aikana kasitiellä on parannettu liittymäjärjestelyjä monessa kohtaa.

Vaikka loukkaantumiseen johtaneiden onnettomuuksien määrä on vähentynyt, kuolemaan johtaneiden määrä on pysynyt samana. Vuosina 2019–2023 kasitiellä onnettomuuksissa kuoli yhteensä 11 ihmistä, joista suurin osa kohtaamisonnettomuudessa.

Liikenneturvallisuustarkastuksessa listattiin yli sata toimenpidettä, joilla valtatien 8:n turvallisuutta voidaan parantaa edelleen. Toimenpiteinä ovat muun muassa liittymäjärjestelyjen parantaminen, saarekkeiden rakentaminen liittyville teille, riista-aitojen korjaaminen, tien uudelleen asfaltointia sekä liikennemerkkien ja heijastinvarsien lisäämistä.

Näiden parannusten kokonaiskustannukseksi on arvioitu noin 320 000 euroa.

Vuoden 2025 aikana tavoitteena on toteuttaa uusia liikennemerkkejä, tiemerkintöjä sekä riista-aidan korjaustöitä.

Valtatielle 8 on tehty myös kehittämissuunnitelmia, jotka toteutuessaan parantavat tien turvallisuutta. Tavoitteena on keskimäärin alle 1 kuollutta vuonna 2030, kun vuosina 2019–2023 keskiarvo oli 2,75 kuollutta vuosittain. Lisäksi loukkaantuneiden määrää aiotaan vähentää enintään 18 henkilöön vuosittain, kun tarkasteluajanjaksolla loukkaantuneita oli keskimäärin 24,4 henkilöä vuosittain.

Faktaa kasitiestä

Liikennemäärät: Turku 24 000–31 000 ajoneuvoa/vrk, Nousiainen 12 000–15 000 ajoneuvoa/vrk, Rauma 9 000–11 000 ajoneuvoa/vrk, Pori 13 000–19 000 ajoneuvoa/vrk

Kasitie on erikoiskuljetusten kannalta erittäin merkittävä väylä. Tärkeimpiä kohteita erikoiskuljetusten kannalta ovat Turun, Porin, Rauman, Naantalin ja Uudenkaupungin satamat.

Raskaan liikenteen osuus kasitien liikenteestä on keskimäärin 10 prosenttia.

Vuosina 2020–2022 rakennettu: Mynämäen ohituskaistojen parantamisen lisäksi kaksi täysin uutta ohituskaistaa: Nästi–Kovero-välille Laitilaan ja Kämppä–Peränkylä-välille Eurajoelle.

Valmis suunnitelma: Kasitien ja kantatie 43:n kiertoeritasoliittymä. Kasitien yli tarkoitus rakentaa kaksi risteyssiltaa (Kaukolantie ja Keskuskatu).

Lähde: Valtatie 8 liikenneturvallisuustarkastus välillä Turku – Merikarvia