Lähijunaa pidettävä esillä

0

Maakuntaliittoon ja eduskuntaan on lähtenyt tällä viikolla vetoomus Vakka-Suomesta. Kymmenen paikallista yritystä, Uudenkaupungin kaupunki sekä kauppakamariosasto vetoavat lähijunaliikenteen puolesta.

Vetoomuksessa tuodaan esille, miten välttämätön investointi lähijunaliikenne olisi alueen kasvun ja kilpailukyvyn turvaamiseksi. Vetoomuksen allekirjoittajien mukaan lähijunaliikenne pitäisi käynnistää mahdollisimman pian, jo tällä vuosikymmenellä.

Vetoomus on lähtenyt liikkeelle siitä huolesta, minkä Traficom on julkisilla väitteillään alueella nostanut. Traficomin mukaan Turku – Uusikaupunki -radalla ei voi käynnistää henkilöjunaliikennettä ennen radan peruskorjausta, eikä rata nykyisellään mahdollista riittävää nopeutta lähijunaliikenteelle.

Traficomin lausunnot ovat tarkoitushakuisia. Jos rata kestää raskaat teollisuuskuljetukset, se kestää myös henkilöjunaliikenteen. Radan nykyinen kunto ei mahdollista 100 km/t:n nopeutta, mutta ei radalla sentään kuuttakymppiä tarvitse puksuttaa.

Peruskorjaus on tarpeellinen tulevaisuuden teollisuuskuljetusten varmistamiseksi. Samalla radalle saataisiin korkeammat ajonopeudet.

Traficom yrittää lausunnoillaan pelata aikaa.

Lähijunaliikenteen käynnistämiseen vaikuttaa myös maakunnan pääkaupunki Turku.

Turku keskittyy länsirataan ja ratikkaan. Niin kauan kuin nämäkin hankkeet leijailevat ilmassa, Turkua on vaikea saada Turku – Uusikaupunki -liikenteen veturiksi.

Uusikaupunki ei yksinään saa lähijunaliikennettä raiteille, siksi yritysten ulostulo oli hyvin merkittävä.

Yksi vetoomus ei vain kauan pysy valtakunnan päättäjien mielessä, joten lähijunaliikennettä on pidettävä keskusteluissa esillä jatkuvasti, väsymättä. Sekin auttaisi asiaa, jos työllisyys kääntyisi kasvuun, ja alue pääsisi äkillisen rakennemuutoksen alueen leimasta.

Teija Uitto