Vaalitentissä ehdokkaat joutuivat vastaamaan muun muassa siihen, pitäisikö Uuteenkaupunkiin saada lähijunaliikennettä, onko seuraavalla valtuustokaudella jälleen nostettava tuloveroprosenttia, jatketaanko Ukikyytiä ja ollaanko sen tilanteen edessä, että ainakin yksi koulu on suljettava.
Vaalipaneelissa eniten tunteita herätti selvästi lähijunaliikenne. Osa ehdokkaista tyrmäsi täysin lähijunahankkeen, vaikka lähijunaliikenne on Varsinais-Suomen liiton, Uudenkaupungin kauppakamariosaston ja alueen suurimpien yritysten ajama hanke. Vasta pari viikkoa sitten kymmenen yritystä, muun muassa Valmet Automotive, Vahterus, Yara ja Uudenkaupungin työvene, julkistivat vetoomuksen lähijunaliikenteen puolesta. Vetoomuksessa todettiin, että investointi on välttämätön alueen kasvulle.
Vaalipaneeli vahvisti, miten erimielisiä täällä lähijunaliikenteestä sittenkin ollaan. Osa ehdokkaista oli huolissaan, mitä hanke maksaisi Uudenkaupungin kaupungille. Hintalappuhan ei ole vielä tiedossa. Lisäksi osa ehdokkaista arvioi, ettei lähijunaan riitä matkustajia.
Maakuntajohtaja Jyri Arponen arvioi Uudessakaupungissa vieraillessaan, että lähijunaliikennettä tuskin käynnistetään kovin nopeasti, koska valtionosuus sille saadaan aikaisintaan 2030-luvulla.
Joka tapauksessa lähijunaliikennekeskustelua tarvitaan nyt. Kun uusi valtuusto on valittu, päättäjien on löydettävä yksimielisyys siitä, lähteekö Uusikaupunki hankkeeseen.
Loimaa tavoittelee lähijunaliikennettä, vaikka siellä on vain noin 500 asukasta enemmän kuin meillä.
Kun maakuntaan suunnitellaan lähijunaliikennettä, voi käydä niinkin, että sitä lähdetään toteuttamaan vain Naantaliin. Silloin Turun seutu vain vahvistuisi entisestään.
Teija Uitto