LSJH osakeyhtiö itse ei jätteitä kerää vaan jakaa keräysoikeudet kilpailutusten jälkeen yksityisille jätealan yrityksille. Uudessakaupungissa on kuitenkin ollut 17 kunnasta poiketen toistaiseksi käytössä ns. kiinteistökohtainen keräysjärjestelmä eli täällä LSJH ei ole kilpailuttanut sekajätteen eikä lietteen keräystä vaan kiinteistön omistajat ovat itse voineet valita, mikä jätealan yritys hoitaa keräyksen. Sen sijaan lasin, muovin, metallin ja pahvin osalta LSJH on jo nyt jakanut keräysoikeudet eri yrityksille myös Uudessakaupungissa.
Lounais-Suomen jätehuoltolautakunta päätti viimeisessä tämän valtuustokauden kokouksessa torstaina 15.5., että Uudessakaupungissa siirrytään yhdenmukaisesti muiden osakaskuntien kanssa toimivaan järjestelmään. Siirtymäkausi tulee olemaan kolme vuotta eli suunnilleen vuoden 2029 alkuun mennessä LSJH kilpailuttaa lietteen ja sekajätteen kuljetusoikeudet Uudenkaupungin alueella. Tämän jälkeen kiinteistönomistaja ei voi vaikuttaa siihen, kuka kerää jätteet hänen kiinteistöltään.
Päätös tehtiin lautakunnassa yksimielisesti. Päätöstä puolsi erityisesti se, että kahden erillisen keräysjärjestelmän ylläpitäminen olisi epätarkoituksenmukaista ja aiheuttaisi ylimääräistä työtä ja siten myös kustannuksia. Päätöstä ei kuitenkaan tehty pelkästään mielipiteiden perusteella vaan tehtyjen selvitysten ja jätelaissa olevien määräysten perusteella. Tehtyjen selvitysten perusteella sekajätteen tyhjennysmaksut ja lietteen hinnoittelu Uudessakaupungissa ei ole ollut kaikilta osin tasapuolista ja lisäksi lietteen kerääjiä ilman tietä olevissa saarikiinteistöissä ei ole riittävästi. Lain edellyttämää kattavaa selvitystä esimerkiksi nykyhinnoista ei kaikilta jätealan yrittäjiltä myöskään oltu saatu.
Tehdyllä päätöksellä on varmasti sekä hyviä että huonoja seuraamuksia. On täysin ymmärrettävää, että paikallisilla yrittäjillä on pelko, että kilpailutuksen jälkeen ne menettävät markkinansa ja mahdollisuutensa jatkaa toimintaansa nykylaajuudessa. Asiakkaat menettävät mahdollisuutensa itse vaikuttaa siihen, kuka kerää heidän jätteensä. Toisaalta kilpailutus voi antaa yrityksille mahdollisuuden laajentaa toimintaansa, mikäli menestyvät kilpailussa. Asiakkaiden ei puolestaan tarvitse nähdä vaivaa selvittääkseen, kuka milloinkin hoitaa keräyksen edullisimmin ja joustavimmin. Itse jätteiden keräysvelvollisuuteen tehdyllä päätöksellä ei ole mitään vaikutusta.
Oma toimikauteni Lounais-Suomen jätehuoltolautakunnassa on nyt päättynyt. Mielenkiintoinen kausi on takana. Paljon uutta olen oppinut jätemaailmasta ja varmasti tulevaisuudessa seuraan alan kehitystä eri silmin kuin aikaisemmin. Pettynyt olen mm. lietteen ja aluekeräysmaksujen hintojen merkittävästä noususta. Tyytyväinen olen haja-asutusalueiden keräyspisteiden siistiytymisestä, Orivon jäteaseman toimivuudesta ja mm. perusmaksun hinnan alenemisesta. Jotkut ovat varmasti tyytymättömiä toimintaani. Tällaisen viranomaislautakunnan jäsenenä olen kuitenkin pyrkinyt aina tekemään päätökset suoraan jätelaissa olevien määräysten ja vaatimusten perusteella ja jättänyt omat mieltymykseni taka-alalle.
Seuraavan jätehuoltolautakunnan jäsenet valitaan lähiaikoina. Uusikaupunki saa valita lautakuntaan yhden jäsenen. Toivon hänelle menestystä ja tarmoa heti alussa selvittää ne lukuisat jätteenkeräyksen maailmassa olevat määräykset ja käytännöt. Heti alkajaisiksi lautakunnassa tulee varmasti esille esitys palvelutason määrittelystä ja jätehuoltomääräysten muuttamisesta sekä luonnollisesti jätemaksujen vahvistamisesta vuodelle 2026.
Kimmo Nevavuori
LSJH lautakunnan jäsen 2022–2025