Itse olen ollut tapahtumien, festareiden ja torimarkkinoiden kanssa tekemisissä sekä järjestäjänä että myös myös myyjän roolissa.
Festarijärjestäjänä pienellä budjetilla ei ole mahdollisuutta saada isoja vetonauloja esiintymään, koska nämä vaativat palkkionsa etukäteen ja hinnoittelu huippuartistien kohdalla on hintavaa. Edullisia esiintyjiä upealla esiintymisellä saa helposti paikalle, mutta valitettavasti niillä ei saa kuluja katettua, mitä järjestely vaatii.
Äänetoisto, lava, järjestyshenkilöt, turvallisuussuunnitelmat, aitaukset, opastukset, vessat, ym. Yleisö ei halua maksaa edes 10 euroa lipusta pienemmille festareille ellei ole ”ykkösartisteja”, vaikka paikalla soittaisi 5 upeaa bändiä. Eli 2 euroa/bändi.
Sponsoreita kyllä saa kuluja kattamaan, mutta heilläkin on odotuksia näkyvyyden suhteen. Kourallinen ihmisiä ei lohduta osallistumaan seuraaville festareille sponsorimielessä. Torimarkkinoissa olen toiminut myyjänä katsomassa, kun yleisö kiertää markkinoiden kojuja ihaillen läpi ostamatta mitään muuta kuin 5 euron metrilakupussin ja jäätelön.
Muut torimyyjien tuotteet jäävät pöydälle korjattavaksi taas takaisin laatikoihin ja autoon markkinoiden päätyttyä. Pakatessaan tuotteitaan myyjä miettii, että ei kannata osallistua seuraavalla kerralla, koska ei saanut edes osallistumismaksua (esim. 50 euroa) katettua.
Näin ollen tapahtumat hiipuvat pienemmäksi ja pienemmäksi, koska markkinakauppiaat eivät halua osallistua saamatta panostukseensa vastinetta. Miettiköön jokainen, mitä tuli ostettua viime markkinoilla. Ei ne myyjät siellä torilla ole omaa aikaa kuluttamassa, vaan toivovat saavansa tuoteitaan myydyksi.
Yksi kaikkien puolesta