
Janne Hyytiä ja Antti Hällfors ovat uusikaupunkilaisia talotekniikan asiantuntijoita, jotka vastaavat Wintteri-monitoimijatalon ylläpidosta. He työskentelevät SOL-kiinteistöpalveluilla, jonka vastuulla on rakennuksen kunnossapito. Uudenkaupungin kaupunki on tehnyt monitoimijatalo Wintteristä 20 vuoden elinkaarisopimuksen rakennusyhtiö SRV:n kanssa.
Hyytiällä on yli 20 vuoden kokemus talotekniikasta. Koulutukseltaan hän on sähköasentaja ja hän on käynyt myös esimiestyön erikoisammattitutkinnon. Hän toimii Wintterin kiinteistömanagerina eli kyläpäällikkönä. Työssään hän aloitti lokakuussa.
– Seuraan päivittäin ja viikoittain Wintteriin tehtävien mahdollisten huolto- ja takuukorjausten toteutusta ja etenemistä. Raportoin töiden etenemisestä SRV:n Wintterin kiinteistöpäällikölle, joka puolestaan vie viestiä kaupungin suuntaan, Hyytiä kertoo.
Myös Hällfors on koulutukseltaan sähköasentaja. Hän aloitti SOL:n Wintterin palveluvastaavana vuoden alussa. Tosin hän oli jo aiemman työnsä puolesta mukana Wintterin rakennusprojektissa.
– Hoidan Hyytiän ja alihankintakumppaneiden kanssa Wintteristä tehtyjä palvelupyyntöjä. Kyse voi olla vaikkapa vuotavasta hanasta tai valaisuun liittyvistä kysymyksistä, Hällfors sanoo.
Tällä hetkellä miehiä työllistävät esimerkiksi erilaiset laitteiden ja tarvikkeiden asennuksiin ja takuisiin liittyvät korjauspyynnöt, joita he toimittavat urakoitsijoille eteenpäin.
– Olemme välittäneet SRV:lle muun muassa lukkoihin liittyviä korjauksia tai sähkötöitä. Vaikka olemme sähköasentajia molemmat, emme voi korjata takuuaikaisia laitteita, vaan ratkomme ongelmia ja viemme asioita eteenpäin, Hyytiä kertoo.
Ensimmäisten kuukausien aikana Wintteriin on tehty erilaisia taloteknisiä säätöjä, joihin haetaan tasapainoa sitä mukaa kuin talon käyttäjämäärä kasvaa. Tällaisia säätöjä voi vaatia vaikkapa ilmastointi.
– Voisi sanoa, että arviolta kahden vuoden jälkeen säädöt ja käytänteet alkavat olla kunnossa, miehet pohtivat.
Miehet tekevät tiivistä yhteistyötä Wintterin palvelupäällikkö Petri Hatakan ja talon vahtimestareiden kanssa. Paljon liikkuvat työntekijät tekevät havaintoja, jotka saattavat tuoda ongelmia arkeen ja SOL:n väki hoitaa niiden korjaukset tai tilaavat laitteistoasiantuntijan paikalle.
– Esimerkiksi leikkivälineiden kiinnitysten huolto kuuluu meille, mutta laitevalmistajat vastaavat niihin liittyvistä takuukorjauksista, Hyytiä kertoo.
Hällfors kulkee työpäivänsä aikana Wintterin ainakin viidesti läpi. Askelia kertyy päivän aikana 15 000. Uimahallin veden laadun seuranta on yksi hänen tärkeimmistä tehtävistään.
– Tarkistan vesinäytteet päivittäin. Sen jälkeen käyn läpi mahdollisia palvelupyyntöjä ja muita huoltokirjaan liittyviä asioita. Turvallisuuteen liittyvät pyynnöt ohittavat muut työt, Hällfors kertoo.
Wintteriä hoidetaan ympäri vuorokauden siten, että työt tekee SOL-kiinteistöpalvelut sekä Vakka-Suomen talohuolto. Tilojen siivouksesta vastaa oma SOL:n tiimi.
– Vakka-Suomen talohuollon kanssa on sujunut kaikki todella hyvin, Hyytiä kiittelee.
Wintteristä pidetään huoltokirjaa samalla tavoin kuin merkkihuollossa käytetyistä autoista. Huoltokirjasta käy ilmi tehdyt toimet, osien vaihdot ja vastuuhenkilöt.
– Kirja on tärkeä työkalu elinkaarisopimuksen hallinnassa ja toistuvien ongelmien tunnistamisessa. Korjauksille on asetettu tarkat määräajat ja kaikesta on olemassa selkeät vastuunjakotaulukot, Hyytiä huomauttaa.
Hän muistuttaa, että rakennuksessa on kaikki oltava kunnossa myös 20 vuoden päästä, joten on tärkeää reagoida mahdollisiin ongelmiin, etteivät ne aiheuta uusia.
– Meidän tehtävämme on huolehtia tästä kaikesta, hän lisää.
Hyytiä ja Hällfors ovat kokeneita ammattilaisia, jotka eivät vähästä hätkähdä. Yhteistyö sujuu miesten välillä hyvin, ja Wintterin rakennusvaiheessa luodut verkostot ovat yhä hyödyksi. He kokevat työnsä merkitykselliseksi ja kantavat ylpeydellä vastuuta yhteisestä tilasta.
– Olemme ylpeitä siitä, että saamme huolehtia uusikaupunkilaisten yhteisestä rakennuksesta. Vastuu on suuri, mutta työ palkitsevaa, Hyytiä sanoo.
– Jo ajatus siitä, että saan tehdä töitä näin ainutlaatuisen kohteen hyväksi, motivoi päivittäin, Hällfors toteaa.
Hällforsin mukaan Wintterin käyttöönotto ja ensimmäinen puoli vuotta ovat sujuneet hyvin.
– Vaikka töitä onkin riittänyt ihan jokaiselle tekijälle, hän summaa.