Uudenkaupungin Meripelastajien vapaaehtoiset toivovat rauhallista juhannusta.
– Me olemme kuitenkin hälytysvalmiudessa juhannuksena, kuten muulloinkin, toteaa Uudenkaupungin Meripelastajat ry:n puheenjohtaja Tino Niekka.
Alkukauden aikana Uudenkaupungin Meripelastajien apua on tarvittu kahdesti. Toinen tehtävistä oli kiireellinen meripelastustehtävä, mikä kuitenkin päättyi onnellisesti.
– Nyt ilmeisesti kylmä ja tuulinen sää on pitänyt huviveneilijät lähinnä maissa. Mutta varmasti vesiliikenne juhannuksesta vilkastuu ja meitäkin taas tarvitaan. Viime vuonna alkukausi oli taas todella vilkas lämpimästä toukokuusta johtuen.
– Hälytysten ennakoiminen on kuitenkin mahdotonta. Välillä menee viikkojakin ilman havereita ja sitten taas saatamme saada useammankin hälytyksen saman päivän aikana. Viime kesänä meille tuli jopa kolme hälytystä vuorokaudessa ja niistä kaksi lähes samanaikaisesti, kertoo vapaaehtoisiin meripelastajiin kuuluva Ari Suopajärvi.
Tino Niekka ja Ari Suopajärvi toivovat, että kaikki veneilijät ottaisivat tavaksi tarkastaa veneen ja varusteiden kunnon aina ennen lähtöä.
– Se, että yhtäkkiä päätetään lähteä veneellä jonnekin ilman minkäänlaista valmistautumista, ei yleensä pääty kovin hyvin. Siksi pitäisi aina malttaa tarkastaa, että veneessä on mukana kaikki tarvittavat turvallisuusvarusteet, kuten pelastusliivit ja sammutin sekä muut veneilyyn tarvittavat varusteet, sekä riittävästi polttoainetta koko suunnitellulle matkalle, tiivistää Niekka.
Luonnollisesti myös säätiedotusten ja meriveden korkeuden seuranta kuuluu vastuullisen veneilijän rutiineihin.
Meripelastajat suosittelevat myös jokaiselle veneilijälle vapaaehtoista Trossi-jäsenyyttä. Hankkimalla Suomen Meripelastusseuran Trossi-jäsenyyden saa haverin sattuessa veneelleen avun ilmaiseksi. Ihmisten pelastamisesta ei kukaan pyydä maksua, mutta esimerkiksi veneen hinauksesta voidaan periä kulukorvaus.
– Mikäli hinattava matka on pitkä, voi summa nousta satoihin euroihin. Sillä summalla kustannat itsellesi Trossin vuosiksi, muistuttaa Niekka.
Trossin hankkimalla tukee samalla myös vapaaehtoista meripelastustyötä. Vapaaehtoinen meripelastustyö pyörii pitkälti jäsenten oman varainhankinnan ja lahjoitusten varassa.
Kun merellä sattuu jotain, niin siitä tiedon saatuaan Meripelastuskeskus hälyttää apuun nopeimmin paikalle pääsevän aluksen. Joskus se on merivartioston alus, joskus taas joku meripelastusseuran aluksista. Uudenkaupungin Meripelastajille tehtäviä tulee kaudessa parisenkymmentä.
– Pääosa meille tulevista tehtävistä on kiireettömiä avustustehtäviä. Yleensä kyse on veneeseen tulleesta teknisestä viasta tai sitten veneestä on yksinkertaisesti loppunut polttoaine, selvittää Ari Suopajärvi.
Joka vuosi Uudenkaupungin Meripelastajille tulee kuitenkin myös jokunen tehtävä, missä alus on irrotettava karilta tai matalikolta.
– Liikaa ei pitäisi luottaa veneen tekniikkaan, vaan jokaisen vesillä liikkujan pitäisi myös osata lukea merikarttaa. Tekniikka voi pettää milloin tahansa ja, jos veneen kipparilla ei ole kykyä navigoida itse, ollaan nopeasti suurissa vaikeuksissa, korostavat Niekka ja Suopajärvi.
On myös syytä muistaa, että tämän hetken maailmantilanteesta johtuen GPS-häirintä on valitettavan yleistä Suomen merialueella, etenkin Suomenlahdella. GPS-laitteiden toimintaan ei siis tästäkään syystä voi täysin luottaa.
Uudenkaupungin Meripelastajien alukset ovat pelastusalus Janne Malèn sekä pelastusvene Vekara. Hälytysringissä mukana olevia jäseniä on nykyisellään 15.
– Meripelastajien toimintaan mukaan ovat tervetulleita kaikki, joita muiden auttaminen, uuden oppiminen ja vesillä liikkuminen kiinnostaa. Koulutus vapaaehtoiseksi meripelastajaksi tulee meripelastusseuran kautta, kertoo Tino Niekka.
– Näin kesäaikaan meillä on harjoitukset joka keskiviikko kello 18, joten jos toiminta kiinnostaa, tule meitä tapaamaan alukselle, kannustaa Niekka.
Pelastusalukset Janne Malén ja Vekara ovat laiturissa Uudenkaupungin keskustan tuntumassa, lähellä moottorikahvila Zakua.
Merivartioston ohjeet turvalliseen veneilyyn:
Kaikilla vesikulkuneuvoilla on oltava päällikkö, joka on vastuussa aluksen kulusta ja turvallisuudesta. Päälliköllä tulee olla olosuhteisiin nähden riittävä kyky, taidot ja ikä käsitellä alusta.
Vesille ei tule lähteä alkoholin vaikutuksen alaisena.
Tarkista veneen kunto ja varusteet ennen matkaa.
Tutustu säätietoihin ja seuraa niitä myös matkan aikana. Suunnittele reittisi ja kerro se lisäksi läheisillesi. Huolehdi, että tiedät sijaintisi koko matkan ajan.
Hätätilanteessa merellä soita meripelastuksen numeroon 0294 1000.
Merivartiostot suosittelevat myös 112 Suomi- sovelluksen asentamista älypuhelimeen, jonka kautta soittaessasi sijaintitietosi välittyvät automaattisesti pelastusviranomaisille.