Vakka-Suomessa paljon liikennerikoksia – Eniten liikennetörttöilyä on Laitilassa, Ugissa liikutaan fiksummin

0
Vakka-Suomenkadun ja Ketunkallion risteysalueella on poliisin tilaston mukaan tapahtunut vuosina 2020-2024 neljä onnettomuutta.

Laitilassa kannattaa olla erityisen tarkkana liikenteessä, sillä onnettomuusriskit ovat Laitilassa poikkeuksellisen suuret. Laitilaa mustempi kunta Varsinais-Suomessa tässä suhteessa on vain Aura.

Varsinais-Suomen Ely-keskus listaa viranomaisten tietoon tulleita liikennerikoksia. Tilasto paljastaa, että Laitilassa liikennerikoksia tehdään harvinaisen paljon, jopa kaksinkertainen määrä verrattuna Uuteenkaupunkiin.

Ely-keskuksen tilastossa liikennerikokset lasketaan 10 000 asukasta kohden. Laitilassa liikennerikosluku nousee lähes 500:aan, kun Uudessakaupungissa luku on noin 250.

Maakunnan pahin liikennekulttuuri on Aurassa, jossa liikennerikosten määrä nousee yli 600:n.

Vakka-Suomessa ei voida kehuskella ajotaidoilla, sillä täällä liikennerikoksia on enemmän kuin keskimäärin maakunnassa.

– Vuosien 2020–2024 väestöön suhteutettu henkilövahinkoriski oli Kustavissa, Laitilassa, Mynämäellä, Taivassalossa ja Uudessakaupungissa selkeästi yli Varsinais-Suomen tason, joka taas on hieman yli valtakunnallisen tason, yhteyspäälllikkö Elias Ruutti Liikenneturvan Varsinais-Suomen aluetoimistosta toteaa.

Elyn mukaan liikennerikoksia on ollut 10 000 asukasta kohti Kustavissa noin 200, Pyhärannassa alle 200, Taivassalossa noin 300 ja myös Vehmaalla noin 300. Maakunnan liikennerikossuhdeluku on hieman yli 200 ja koko maassa noin 200.

– Vaikka yleisesti liikenteessä pyritään ajamaan ja ajellaan oikein, tapahtuu kuitenkin virheitä vähän joka puolella Vakka-Suomea. Suurin osa virheistä johtuu huolimattomuudesta, mutta valitettavasti tahallisiakin sääntöjen vastaisia tekoja tapahtuu, ylikomisario Kai Loukkaanhuhta Lounais-Suomen poliisista sanoo.

Tavallisimpia rikkeitä ovat ylinopeudet autoilla ja moottoripyörillä sekä virheelliset ohitukset pääteillä. Taajamissa erityisiä vaaran ja virheiden paikkoja ovat suojatiet.

– Myös Stop-merkeillä tapahtuu rikkomuksia. Merkkihän ei tarkoita pelkästään väistämisvelvollisuutta, vaan sitä, että merkille tai pysäytysviivalle varmuuden vuoksi ensin pysähdytään. Pysähtyminen ei toteudu hiljaa ajamalla – eikä edes erittäin hiljaa ajamalla, Loukkaanluhta korostaa.

Taajamissa yleisiä ovat myös kevyen liikenteen rikkeet. Loukkaanluhta huomauttaa, että vain alle 12-vuotiaat saavat pyöräillä jalkakäytävillä, lisäksi kesällä tuli skuuteille 15 vuoden ikävaatimus.

– Varsinkin mopoilla ja mönkijöillä tapahtuu tarpeetonta ja häiritsevää pörräämistä, mikä taajamissa on kiellettyä.

Ruutti huomauttaa, että jokainen liikennekuolema, loukkaantuminen ja omaisuusvahinko ovat liikaa.

– Kun itse noudattaa liikennesääntöjä, keskittyy ajamiseen, seuraa muuta liikennettä ja ottaa muut tienkäyttäjät huomioon, voi tulla omalla toiminnallaan ehkäisseeksi sellaisenkin vaaratilanteen tai vahingon, jossa virheen tekee joku muu tienkäyttäjä kuin itse.

Ugin onnettomuuspaikat

Pelastuslaitos tilastoi Uudestakaupungista vuosina 2020–2024 265 onnettomuutta, poliisin tietoon tuli 211 onnettomuutta.
Eniten onnettomuuksia tapahtui poliisin tieliikenneonnettomuustilaston mukaan 2020–2024 näissä paikoissa:
Lokalahdentie, 28 onnettomuutta (1 kuolemaan johtanut)
Vakka-Suomenkatu, 11 onnettomuutta (2 kuolemaan johtanutta)
Honkatie, 9 onnettomuutta
Ylinenkatu, 7 onnettomuutta
Pohjoistullikatu, 7 onnettomuutta
Kalannintie (Alsilantien ja Siivotuntien risteyksen tuntumassa), 7 onnettomuutta
Tilastotiedot: Varsinais-Suomen ely-keskus

Tätä liikennemerkkiä ei tunneta

Liikenneturva teki kyselyn vuosi sitten liikennesääntöjen ja liikennemerkkien tuntemuksesta.
Kyselyssä ilmeni, että vähiten tunnettu liikennemerkki on 7B eli väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa. Tämä merkki velvoittaa väistämään nimenomaan pyöräilijöitä.
Myös niinkin vanha liikennemerkki kuin kärkikolmio, B5 eli väistämisvelvollisuus risteyksessä, aiheutti epätietoisuutta.
Väistämisvelvollisuutta osoittavia merkkejä on kolme: stop-merkki, kärkikolmio sekä väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa.
Lähde: Liikenneturva

Yli 70-vuotiaat takaisin autokouluun?

Facebookin Uudenkaupungin Puskaradio -ryhmässä on käyty keskustelua ikääntyneiden ajotaidoista. Osa kommentoijista oli sitä mieltä, että yli 70-vuotiaitten pitäisi kerrata autokoulu. Joku kärjisti, että ikäihmisiä ei pitäisi päästä auton rattiin lainkaan.
Ovatko yli 70-vuotiaat riski liikenteessä?
– Ajosuoritteeseen suhteutettu henkilöauton kuljettajien onnettomuusriski lähtee nousemaan noin 70 vuoden iässä, mutta vaikka ikääntyvälle tapahtuva onnettomuus johtaa kehon haurastumisen vuoksi herkemmin vakaviin seurauksiin, väestömäärään suhteutettu kuolemanriski liikenteessä on 65–74-vuotiailla edelleen alhaisempi kuin 17–25- ja 35–54-vuotiailla, yhteyspäällikkö Elias Ruutti Liikenneturvan Varsinais-Suomen aluetoimistosta toteaa.
Hän korostaa, että jopa yli 74-vuotiaat joutuvat onnettomuuteen harvemmin kuin nuoret kuljettajat, vaikka liikennetilanteiden havaitseminen, arviointi ja reagointi ovat voineet heikentyä.
– Ennemminkin on aiheellista pohtia, miksi fyysisen toimintakykynsä huipulla olevat nuoret kuljettajat menestyvät liikenteessä selkeästi yli 64-vuotiaita heikommin, hän kommentoi.
Ruutti suositteleekin, että muut tienkäyttäjäryhmät ottaisivat esimerkkiä ikääntyneistä, jotka iän mukanaan tuomista rajoitteista huolimatta selviytyvät liikenteessä varsin hyvin.
Samoilla linjoilla Ruutin kanssa on ylikomisario Kai Loukkaanhuhta Lounais-Suomen poliisista. Hänen mielestään ikääntyneillä ei ole tarvetta esimerkiksi autokoulun kertauskurssiin.
– Liikennemerkit eivät ole niin oleellisesti muuttuneet, jos siitä olisi kysymys. Varovaisesti ajamista taas ei voida pitää moitittavana.
– Ikä voi tuoda mukanaan tiettyjä rajoitteita, muun muassa reagointikyky hidastuu, mikä vaatii entistä parempaa ennakointia liikenteessä.