Tossu ihmetyttää ja kääntää päitä – Eila Saarinen kunnosti isoisänsä vanhan mopon

0
Myös alkuperäinen Tossu -tekstiyksityiskohta on edelleen mopon tankissa.

Uusikaupunkilaisen Eila Saarisen , 16, ajaessa ohi voi nähdä menopelin, jollaista harvoin tulee nykypäivänä vastaan. Kyseessä on Fanticin tossumopo, jonka Saarisen pappa osti uutena Uudestakaupungista vuonna 1973.

– Pari vuotta sitten sain tietää, että mopo on ollut meidän kellarissamme viimeiset 20 vuotta, Saarinen kertoo.

Pian kunnostusprosessi jo alkoikin yhdessä Saarisen isän kanssa.

– Viime kesänä saatiin mopo liikenteeseen ja nyt on menossa tossun toinen kesä kunnostettuna ja rekisterissä.

16-vuotias Eila Saarinen kunnosti isänsä kanssa isoisänsä vanhan vuoden -73 Fantic Tossun ja kruisailee sillä kaupungilla.

Saarinen on aina nauttinut moottoripyörien kyydissä olemisesta, mutta mopon hankinta ei ollut hänen suunnitelmissaan.

– En ajatellut itse hankkivani korttia ennen kuin älysin et pyöräkin olisi jo kunnostusta vaille valmis.

Kyseessä on harvinainen peli.

– Tänä päivänä ei ole montaa vastaavaa mopoa enää samassa kunnossa. Tossuja ylipäätään on todella vähän ja käyttökunnossa olevia sitäkin vähemmän.

Tossu on Saariselle pitkälti kaupunkikruisailu- ja harrastelumopo. Pidemmät matkat hän kulkee skootterilla.

Saarisen mukaan kunnostusprosessi ei ollut erityisen haastava, vaikka mopolla onkin ikää jo yli 50 vuotta.

– Hetki kyllä kesti saada moottori tarpeeksi puhtaaksi, että sen sai edes käyntiin, Saarinen nauraa.

Projekti ei olisi myöskään kestänyt kauaa, jos varaosia ei oltaisi jouduttu tilaamaan kaukaa.

– Lähin paikka, josta saa mopoon sopivia 7-tuumaisia renkaita on Italia. Sieltä niitä sitten tilattiin.

Yli 50 vuotta vanha ja yhä käyttökunnossa oleva Tossu on erittäin harvinainen peli.

Uusia osia ei juurikaan tossuun ostettu, koska renkaiden lisäksi niitä ei enää saa.

– Tulppa vaihdettiin, mutta muuten mentiin niillä osilla, mitä oli.

Iästään huolimatta mopo kulkee hyvin

– Mitä tässä välillä rengas hajoaa, mutta muuten tossu on toiminut hyvin, jopa 31 kilometriä tunnissa -huippuvauhdilla. Moottorista toki kuulee, ettei ihan tämän vuosituhannen keksintö ole kyseessä, Saarinen nauraa.

Mopo on pitkälti alkuperäisessä kunnossa, väristä yksityiskohtiin saakka. Tossu on aina ollut punainen.

– Isäni taisi antaa mopolle uuden maalikerroksen lapsena ja pari kulunutta pistettä maalasin nyt itsekin uudestaan.

Useimmissa vastaavissa Fanticin mopoissa on Saarisen mukaan bensatankin kohdalla Fantic -teksti.

– Koska tämä on suomalaista mallia, tilalla lukee Tossu. Teksti on yhä paikallaan.

Myös mopon moottori on alkuperäinen.

– Moottorissa on nähtävillä Fanticin logo, josta voi tunnistaa alkuperäisyyden, Saarinen esittelee.

Eila Saarinen esittelemässä moottorissa näkyvää Fanticin logoa. Moottori on alkuperäinen.

Kyseinen Tossu nähtiin myös Suomen moottoripyörämessuilla Helsingin messukeskuksessa tammikuussa.

– Messuilla oli osio, johon alaikäiset saivat mennä harrastemopojen kanssa ja minäpä päätin lähteä. Heitimme mopon auton takapenkille ja lähdimme matkaan.

Saarinen kertoo saaneensa hämmentyneitä katseita tossullaan muuten pitkälti uusien mopojen rivistä.

– Nuoret lähinnä ihmettelivät, että mikä tuo oikein on. Siltä ikäluokalta, jolla näitä oli nuorempana tuli nostalgisia katseita.

Tossu ei ollut kuitenkaan ainoa vanhempi mopo, vaan rivistä löytyi Saarisen mukaan muutama Suzuki ja Manki.

– Taisi muutama olla tätäkin pari vuotta vanhempi, hän muistelee.

Tossu on ollut esillä myös kerran aiemmin.

– Aikaisemmin veimme tämän kerran Möljän Miittinkiin, mutta silloin mopo oli vielä ”20 vuotta kellarissa” -kunnossa.

Saarinen ei suunnittele moposta luopumista edes tulevaisuudessa, kun ajokortti-ikä koittaa.

– En minä tätä pois voi myydä, hän sanoo päättäväisesti.

Saarinen on kolmas sukupolvi perheestään, joka ajelee samalla Tossulla.

– Ehkä jossain kohtaa vien tämän johonkin museoon, kun se ei enää kulje, mutta se on sitten joskus tulevaisuudessa, hän suunnittelee.

Onko sinulla menopeli, jolla on tarina? Tunnetko jonkun, jonka kulkupeli saattaisi kiinnostaa muitakin? Kulkupelin ei tarvitse olla auto, vaan se voi olla myös vene, polkupyörä, moottoripyörä, mopoauto, mönkijä tai mikä muu menopeli tahansa. Ilmianna itsesi tai ystäväsi toimitukselle osoitteeseen toimitus@uudenkaupunginsanomat.fi.