Varha: Potilaiden omatiimit käyttöön Ugissa ja Pyhärannassa

0

Kaikille Uudenkaupungin ja Pyhärannan asukkaille on nyt nimetty oma hoitava tiimi Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) terveysasemalta. Muutos ei edellytä asukkailta toimenpiteitä. Osa Uudenkaupungin asukkaista ohjataan jatkossa uusiin palvelunumeroihin. Kustavissa, Taivassalossa ja Vehmaalla omatiimit tulivat käyttöön vuoden alussa.

Varha nimeää tänä vuonna jokaiselle varsinaissuomalaiselle oman hoitavan tiimin, vähintään lääkärin ja hoitajan. Hoito on laadukkaampaa ja turvallisempaa ja asiointi sujuvampaa, kun hoidosta vastaava ammattilainen tuntee potilaan sekä tämän sairaus- ja hoitohistorian.

– Asiakkaan ei tarvitse varautua muutokseen millään tavalla. Hänet ohjataan sopivalle omatiimin ammattilaiselle siinä vaiheessa, kun hän tarvitsee hoitoa terveydenhuollosta ja on yhteydessä terveysasemansa hoidon tarpeen arvioon, kertoo apulaisosastonhoitaja Kaisa Räsänen .

Tiimeillä on yhtä vahva perusosaaminen. Jos potilaan tilanne vaatii, tiimiä voidaan laajentaa tai potilasta hoidetaan yli tiimirajojen. Olemassa olevat, pitkät hoitosuhteet säilyvät aina kun mahdollista.

– Käytännössä muutos oli pieni, sillä moni oli täällä jo tottunut asioimaan tutun hoitajan ja lääkärin kanssa. Nyt asukkaat tavoittavat tutun ammattilaisen puhelimitse suoraan, kun aiemmin yhteydenotot ohjautuivat Uudenkaupungin keskitettyyn palvelunumeroon. Tätä muutosta potilaat olivat toivoneetkin, sanoo sairaanhoitaja Riitta Merenkukka Vehmaan terveysasemalta.

Omatiimi vastaa, kun potilas soittaa terveysaseman hoidontarpeen arvion puhelinnumeroon tai lähettää tekstiviestin. Asukkaat on jaettu omatiimeihin asuinpaikan mukaan. Osalla Uudenkaupungin asukkaista terveysaseman yhteystiedot pysyvät samoina, osalla ne muuttuvat. Hoidon tarpeen arvio ohjaa potilaan oikeaan tiimiin, kun tämä tarvitsee hoitoa. Halutessaan oman tiimin voi tarkistaa Varhan verkkosivulta.

Omatiimimalli ei automaattisesti takaa sitä, että lääkäri pysyy aina samana. Sillä pystytään kuitenkin varmistamaan, että henkilöstömuutosten tai sairaustapausten aikanakin potilaan tiimissä on aina joku ammattilainen, joka tuntee hänen tilanteensa.