Vukikyyti etsii kummipilotteja kyydin testaukseen – Kaupungin kutsupohjaista paikallisliikennettä kehitetään eteenpäin

0
Sonja Stenman (takana), Leena Arvela-Hellén ja Vili Lehtinen esittelivät Vukikyytiä ja tämän syksyn kummitoimintaa.

Uusikaupunkilaista paikallisliikennettä eli kutsupohjaista Vukikyytiä kehitetään tänä syksynä. Sitä varten polkaistaan käyntiin Vuki-kummitoiminta, joka tarkoittaa yhteisöllistä toimintaa, jonka avulla opetetaan uusille asiakasryhmille joukkoliikenteen käyttöä.

– Hanke käynnistyy nyt ja sitä varten haemme 2–4 kummia, jotka testaisivat Vukikyytiä ja testijakson jälkeen opastaisivat sen käyttöä valitsemalleen kohderyhmälle, Uudenkaupungin kaupunkisuunnittelun suunnittelija Sonja Stenman kertoo.

Vukikyydin kehittämishanke jakautuu kolmeen osaan. Ensin selvitetään pysäkkejä ja palvelun toimintaa: missä nykyiset joukkoliikennepysäkit ja Vukikyydin virtuaalipysäkit sijaitsevat? Kuinka niitä voisi kehittää entisestään? Tulisiko virtuaalisia pysäkkejä esimerkiksi merkitä jatkossa myös maastoon?

Seuraavaksi perehdytään kummitoimintaan eli perehdytetään liikennekummit, jotta he pystyvät toimimaan Vukikyydin oppaina ja sen jälkeen koostetaan loppuraportti.

– Kun naapuri tai tuttu sanoo, että Vukikyyti oli tosi kätevä ja hyvä, niin moni tulee sitä testanneeksi. Tätä efektiä me nyt haemme, Vukikyytiä kaupungin kanssa suunnitelleen Movili Oy:n toimitusjohtaja ja liikenteen asiantuntija Vili Lehtinen kertoo.

Stenman lisää, että kummeja voisi kouluttaa esimerkiksi eläkeyhdistysten ja erilaisten muiden järjestöjen kautta. Kaupunki tarvitsee aluksi muutaman rohkean testaajan.

– Kaipaamme tähän olemassa olevia verkostoja, jotta kummipilottien testimatkat onnistuisivat tämän vuoden aikana. Voimme harjoitella Vukikyydin käyttöä näiden kummien kanssa aluksi vaikka yhtä matkaa, Stenman lupaa.

Jatkossa kummitoiminta muotoutuu vapaaehtoiseksi lähteneen omien toiveiden mukaan. Joku voi perehtyä auttamaan vaikkapa Sakunkulman kävijöitä, toinen pyhämaalaisia ja kolmas esimerkiksi maahanmuuttajataustaisia.

– On tärkeää saada ihmisiä liikkeelle ja testaamaan sitä, kuinka kyytipalvelu sopisi juuri sinun tai ystäväsi arkeen. Kaupungissa on vuosikymmeniä jankutettu, ettei täällä ole paikallisliikennettä ja nyt, kun sitä olisi, niin ihmiset pitäisi saada hyödyntämään sitä, Stenman huomauttaa.

Vukikyyti käynnistettiin viimeksi joukkoliikenteen kilpailutuksen yhteydessä ja nyt elokuusta lähtien sen kyytiaika on arkipäivisin kello 9–17. Vukikyydissä on käytössä samat pikkubussit, joita käytetään muussakin joukkoliikenteessä, mutta lasten ja nuorten koulupäivien aikana ne ajavat kutsupohjaista liikennettä.

– Kellonaikojen laajentamisella saimme palveltua vielä uusia asiakasryhmiä, Uudenkaupungin kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén lisää.

Traficom on myöntänyt kaupungille rahoituksen myös osittain joukkoliikennepalvelun markkinointiin liittyvään toimintaan. Yhtenä kummitoiminnan tarkoituksena olisi siis lisätä paikallisten tietoisuutta palvelusta.

– Tämän kokoiseksi kaupungiksi Uusikaupunki on hoitanut joukkoliikenteen aika hyvin, vaikka se ei ihan joka kulman asukkaita palvelekaan, Lehtinen toteaa.

Lehtinen on ollut Uudenkaupungin kumppanina jo vuodesta 2021 lähtien paikallisliikenteen kehittämisessä. Hän kertoo, että Uudenkaupungin joukkoliikenne koostuu 13 linjasta, joista Uusikaupunki–Turku, Uusikaupunki–Laitila ja Uusikaupunki–Rauma -vuorot liikennöivät ympäri vuoden.

– Koulumatkalinjojen myötä muodostettu kutsupohjainen kyyti kulkee kymmentä eri linjaa ja sen aikataulujen mukaan voi kulkea vaikkapa töihin tai asioille eri puolilta kaupunkia. Vukikyydin aikataulu elää noin vartin suuntaansa, mutta se riippuu muiden kyydin tilanneiden kellonaikatoiveista, Lehtinen lisää.

Vukikyydin linjoja on kehitetty kaupunkilaisilta saadun palautteen perusteella ja parin viime vuoden aikana mukaan on tullut esimerkiksi Pyhämaan ja Lepäisten kautta Pietolaan ja sairaalalle kulkeva linja.

Uudessakaupungissa on Arvela-Hellénin mukaan pyritty siihen, että bussimatkustaminen olisi asukkaille mahdollisimman helppoa.

– Sen takia kaupungin sisäisen liikenteen hinta on aina kolme euroa, mutta tarjolla on myös kausilipun ostomahdollisuus ja sillä voi matkustaa kuukaudessa rajattomasti, hän toteaa.

Stenman muistuttaa, että Vukikyydin käyttö tuo arkeen joustoa esimerkiksi sellaisissa tilanteissa, joissa oma auto on remontissa tai vaikkapa jalka paketissa.

– Vuki ja joukkoliikenne voivat tarjota myös hätävaraa ja nopeaa reagointia arkeen, ja tätä kaupunkilaiset eivät ehkä ole vielä hoksanneet. Vukin idea on se, että se kulkee läheltä lähelle, ja tässä auttaa ympäri kaupunkia olevat yli 100 korttelipysäkkiä, Stenman lisää.

Vukikyyti käyttää osittain samoja pysäkkejä kuin perinteinenkin joukkoliikenne. Osa on niin sanottuja virtuaalipysäkkejä, eli kadulla tai viereisessä rakennuksessa ei välttämättä vielä näy minkäänlaista pysäkin merkkiä, mutta kuljetuksen tilaajaa on ohjeistettu odottamaan kyseisessä paikassa kyytiä.

– Pysäkit ovat turvallisessa paikassa, jossa on sopiva pysähtyä ja turvallista nousta kyytiin. Ihan pienimmille teille Vukikyytiä ei ole voitu tuoda, koska pikkubussitkin vaativat tilaa kääntyäkseen, Stenman kertoo.

Suosituimpia Vukikyydin pysäkkejä ovat isoimmat kaupat sekä ydinkeskustassa muun muassa Alinenkatu Rauhanpuiston edustalla, Liljalaaksonkatu ja linja-autoasema. Moni matkaa Vukikyydillä esimerkiksi Mörneen, terveyskeskukseen ja Sakunkulmaan.

Seuraavaksi palvelu on laajenemassa Pyhärannan suuntaan, mutta muitakin pysäkkejä voi edelleen toivoa kaupunkisuunnittelusta.

Fakta
Mikä Vukikyyti?

Uudenkaupungin joukkoliikenteen kutsupohjainen liikennepalvelu.

Reitit muodostetaan asiakkaiden tilausten pohjalta.

Palvelu yhdistelee samaan suuntaan kulkevia matkustajia samoille reiteille.

Kyydin aikataulu ilmoitetaan joustavana noin vartin aikavälinä.

Ympäri kaupunkia on yli 100 korttelipysäkkiä, joista kyyti noukkii matkustajan.

Pysäkin sijainnin saa tilauksen yhteydessä.

Pysäkkejä ei ole välttämättä erikseen merkitty kaduille.

Kyydin voi tilata puhelimitse tai verkkopalvelun kautta.

Kyytejä ajetaan arkisin koulupäivien aikana kello 9–17.

Kutsuvuoron hinta on aikuiselta kolme euroa.

Matka maksetaan autossa käteisellä tai maksukortilla.

Myös Seutuplus-kausikortti käy maksuna.

Kuljetuskalustona on 15- ja 19-paikkaiset pikkubussit.

Pyörätuolipaikkoja ei ole.

Autoissa on tilaa kokoontaittuville rollaattoreille ja lastenvaunuille.

Vukikyyti kulkee kaupungin taajama-alueella eli keskustassa ja sen läheisillä asuinalueilla.

Palvelun tuottaa Uudenkaupungin kaupunki.

Uudenkaupungin joukkoliikennettä liikennöi LS-Liikennelinjat Oy.

Lähde: Uudenkaupungin kaupunki