Musta tiistai

0

Valmet Automotive ilmoitti tiistaina yhtiön aloittavan muutosneuvottelut, joiden piirissä on yhtiön Suomessa työskentelevä henkilöstö, eli noin 1300 ihmistä. Siis kaikki Uudenkaupungin autotehtaan työntekijät. Arvioitu sopeutustarve on hieman yli tuhat henkilötyövuotta ja sopeutustoimia tulevat olemaan irtisanomiset, lomautukset ja tehtävienkuvien muutokset.

Uutinen oli järkytys, mutta ei siltikään yllätys. Pahinta oltiin osattu odottaa jo pitkään.

Autotehtaan vaikea tilanne heijastaa koko eurooppalaisen autoteollisuuden jo vuosia jatkunutta alamäkeä. Eurooppalaisille autoille ei ole enää takavuosien takaista kysyntää, kun markkinoille tunkee uutta, edullisempaa automerkkiä Kiinasta. Lisäksi kuluttajien heikentynyt ostovoima yhdistettynä yleiseen poukkoiluun polttomoottoriautojen ja sähköautojen välillä, on lisännyt autonostajien varovaisuutta. Tämä kaikki vaikuttaa siihen että Valmet Automotiven kaltaisille sopimusvalmistajille on yhä vähemmän kysyntää.

Harvoista mahdollisuuksista taistelee myös esimerkiksi toinen eurooppalainen sopimusvalmistaja, itävaltalainen Magna Steyr, joka reilu viikko sitten ilmoitti aloittavansa tehtaallaan kiinalaisten Xpeng-sähköautojen valmistuksen. Tämäkin sopimus olisi varmasti kelvannut myös suomalaisille.

Autotehtaan muutosneuvotteluja seuraavat irtisanomiset ja lomautukset vaikuttavat luonnollisesti koko kaupunkiin. Monelle varmaan muistui tiistain uutisesta mieleen joulukuun 4. päivä vuonna 1992. Tuona ”mustana perjantaina” tuli yllättäen tieto Opel Calibran koko tuotannon päättymisestä Uudessakaupungissa. Silloinkin autotehtaalla oli loppumassa työt runsaalta tuhannelta henkilöltä. Seuraavana keväänä pahimmillaan noin joka kolmas kaupunkilainen olikin työtön. Mutta tuostakin suosta selvittiin ja selvitään varmasti nytkin.

Lohtua tilanteeseen tuo se, että syyskuun alussa valtiosta tuli Valmet Automotiven pääomistaja. Samalla valtio ilmoitti tukevansa yhtiötä yhdessä Pontoksen kanssa lähes 38 miljoonalla eurolla. Valtiolla ei todellakaan ole intressiä hankkia omistukseensa nyt tehdasta, jolla sille ei olisi mitään käyttöä. Yhtiön uusi suunta löytyneekin puolustusvälineteollisuudesta. Toivoa vain sopii, että uusista suunnitelmista on mahdollista kertoa julkisuuteen, ja erityisesti Valmet Automotiven työntekijöille, todella pian.

Maija Ala-Jääski