Verta vuotava ei saanut apua terveysasemalta – Kari Herhi poistui Taivassalon terveysasemalta, sillä loukkaantuneita hoidetaan vain ajanvarauksella

0
Kari Herhi ei saanut Taivassalon terveysasemalta apua sormihaavansa paikkaamiseen. Kuva: Kari Herhi

Maijastiina Hannonen / TS

Kustavilainen Kari Herhi viilsi maanantaina aamupäivällä kalaa fileoidessaan sormestaan palan pois.

Herhi kääräisi sormen niin tiukkaan pakettiin kuin hän yhdellä kädellä sai, ja ajoi maalaisjärkisestä tottumuksesta lähimmälle terveysasemalle Taivassaloon.

– Haava vuosi perillä edelleen läpi. Pyysin, että he sitoisivat sen paremmin, hän kertaa.

Herhi ei kuitenkaan saanut ensiapua, sillä sairaanhoitajat ottavat asiakkaita vastaan vain ajanvarauksella. Herhi jäi siihen käsitykseen, että Varsinais-Suomen hyvinvointialueen eli Varhan ohjeistuksen mukaan hänen olisi pitänyt soittaa itselleen puhelimitse aika terveysaseman aulassa.

– Palvelunumerosta soitetaan kyllä saman päivän aikana takaisin, mutta tämähän menee aivan naurettavaksi tämä touhu. Lähdin sieltä pois aika pettyneenä.

– Jäin ihmettelemään, että mikä on terveyskeskusten toimenkuva. Jos iltapäivällä käy tapaturma, niin aamulla olisi pitänyt ymmärtää varata aika.

Varhan sote-keskuspalveluiden palvelujohtajan Jane Marttilan mukaan kiireellisessä haavanhoidossa liikutaan kiireellisen palveluverkon harmaalla alueella.

Taivassalon terveysasema on sote-piste, joka tarjoaa niin sanottuja lähipalveluja vain ajanvarauksella. Varhan verkkosivuilla ohjeistetaan soittamaan terveysasemalle etukäteen kiirevastaanottoajan saamiseksi.

– Nykyään sote-pisteisiin mennään vain ajanvarauksella, mutta tietysti ihmisiä kuuluu auttaa. Olisi järkevää, että ihmiset selvittävät oman akuutin hoidon paikan etukäteen.

Kiireellisissä tapauksissa ilman ajanvarausta pääsee hoitoon sote-asemille ja sote-keskuksiin.

Herhin lähin olisi ollut Uudenkaupungin sote-keskus, jonne olisi ollut vielä 32 kilometriä Taivassalosta.

Entiset terveysasemat ovat kokeneet Varhan Marttilan mukaan toimintatapamuutoksen, jotta terveydenhuollon resurssit pyritään saamaan hyvään käyttöön.

– Me emme pysty pitämään henkilöstöä valmiudessa (Taivassalon kaltaisissa) pienissä sote-pisteissä, joissa käy hirvittävän vähän ihmisiä.

Herhi jatkoi hölmistyneenä matkaansa läheiselle paloasemalle, jossa päivystää myös ambulanssi. Hän ajatteli haavanhoidon kuuluvan vielä vähemmän paloasemalla päivystävälle ensihoidolle, mutta soitti kuitenkin ovikelloa.

– Näytin sormea ja pyysin heitä sitomaan haavan uudelleen, koska verta vuosi läpi asti enkä minä saa sitä paketoitua yhdellä kädellä.

Päivystäjät tarttuivat heti toimeen. He desinfioivat haavan ja se sidottiin asiaankuuluvasti.

– Paloasemalla sain ihan valtavan hyvää palvelua ihan joka tavalla, hän kiittelee.

Herhillä ei ole Varhaa kohtaan yleisesti mitään pahaa sanottavaa. Hän kertoo saaneensa ensiluokkaista palvelua ja hyvää hoivaa esimerkiksi Tyksissä.

Oman terveysaseman heikosta palvelusta jäi kuitenkin paha maku suuhun. Herhin mielestä hoitajilla on velvollisuus auttaa tapaturmaisesti loukkaantuneita ihmisiä.

– Jos näen ihmisen, jolle on tapahtunut tapaturma, niin menen auttamaan. Se on minun velvollisuuteni. Tuntuu ihmeelliseltä, että terveyskeskuksesta sitä apua ei saa, Herhi toteaa.