Ugissa selvitään tästäkin

0

Työministeri Matias Marttinen kävi torstaina tapaamassa Valmet Automotiven henkilöstöä, kaupungin edustajia sekä muita alueen toimijoita. Monitoimijatalo Wintterissä istuttiin laajalla kokoonpanolla miettimässä, miten Uuttakaupunkia ja Vakka-Suomea uhkaavaan suurtyöttömyyteen vastataan.

Ministeri lupasi, että alue saa kaiken mahdollisen tuen. Se on paljon luvattu.

Muutosneuvottelut Valmet Automotivella ovat vasta alkaneet, eikä vielä tiedetä, minkä verran yhtiön 1300 työntekijästä joutuu työttömäksi. Yhtiö on arvioinut sopeutustarpeeksi noin 1075 henkilötyövuotta, mutta sopeutustoimia irtisanomisten lisäksi ovat myös lomautukset ja tehtävänkuvien muutokset.

Luvut kuulostavat pelottavan suurilta alle 15 000 asukkaan kaupungissa.

90-lukuun verrattuna tilanne on kuitenkin erilainen. Autotehtaalle on tultu töihin laajalta alueelta, Satakunnasta ja Turun seudulta asti. Valmet Automotiven vähennykset eivät iske vain Uuteenkaupunkiin.

Sekin kannattaa muistaa, että Valmet Automotive on itse asiassa jo vähentänyt viimeisen parin vuoden aikana henkilöstöä rajummin kuin mitä nyt on edessä.

Yhtiöllä on ollut noin 4200 työntekijää, nyt henkilöstöä on 1300. Valmet Automotivelta on siis jo lähtenyt lähes 3000 työntekijää. Siihen nähden Uudenkaupungin työttömyysprosentti on alhainen. Uudenkaupungin työttömyysprosentti oli elokuussa 10,8, kun esimerkiksi Turussa työttömien osuus oli 14,7 prosenttia ja Loimaallakin 10,3 prosenttia.

Kun torstaina mediatilaisuudessa tivattiin, mitä äkillisen rakennemuutoksen rahoituksella (ÄRM) on tehty, on tehty itse asiassa paljonkin. ÄRM-hankkeiden ja kaupungin työllisyys- ja elinkeinopalveluiden ansiosta työttömien osuus ei ole päässyt paisumaan. Tällä kierroksella sinnikkyyttä vaaditaan lisää, koska avointen työpaikkojen määrä on vähentynyt.

Kaupungin toive yritysten investointitukien lisäämisestä on oikea. Alueella on kasvupotentiaalia, ja yritysten kasvua pitää nyt kaikin keinoin kirittää.

Teija Uitto