Varsinais-Suomen kansanedustajaryhmä on jättänyt yhteisiä aloitteita valtion vuoden 2026 talousarvioon. Aloitteissa ehdotetaan määrärahan kohdentamista Helsinki–Turku–Tukholma-linjan kiinteän yhteyden esiselvitykseen, Saaristomeren tilan parantamiseen, pääteille, jalankulun ja pyöräilyn väylille, raideliikenteeseen ja Paimion parantolalle.
– Suomen läntisten yhteyksien vahvistaminen on strateginen investointi turvallisuuteen, talouskasvuun ja kansainväliseen saavutettavuuteen. Helsinki–Turku–Tukholma-yhteyden esiselvitys on tärkeä askel kohti Pohjois-Euroopan pääkaupunkien tiiviimpää yhdistämistä. EU:n painopiste on siirtymässä rajat ylittäviin yhteyksiin, ja Suomen on oltava tässä kehityksessä mukana, toteaa kansanedustajaryhmän puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén (kok.).
Varsinais-Suomen liikenteen kärkitavoitteista ensi vuonna ovat lähdössä rakentumaan E18 Turun kehätie Raisiossa ja Paraistenväylä Kaarinassa. Myös Länsiradan rakentamisvaiheen käynnistämisen neuvottelut ovat käynnissä. Tieliikenteen osalta aloitteet jatkuvat seuraaviin kriittisiin kohteisiin eli E18 Turun kehätien Naantali–Raisio-yhteysvälin parantamiseen, valtateiden 8 ja 9 kehittämiseen.
Kansanedustajaryhmä ehdottaa, että eduskunta lisää miljoona euroa kantatien 43 Uusikaupunki–Laitila jalankulku- ja pyöräilyväylän ensimmäisen vaiheen toteuttamiseen.
Aloitteessa todetaan, että hankkeen tiesuunnitelma on valmis ja hanke on välittömässä toteutusvalmiudessa. Kustannusarvio on ensimmäisessä vaiheessa 2 miljoonaa euroa. Laitilan ja Uudenkaupungin osallistuminen kustannuksiin vähentää valtion rahoitusosuutta.
Ryhmä ehdottaa lisäksi, että eduskunta lisää 3 miljoonaa euroa valtatie 8:n Laitilan kiertoeritasoliittymän rakentamisen käynnistämiseen. Hankkeen rakentamisrahoitus on kokonaisuudessaan 47,8 miljoonaa euroa ja toteuttaminen jaksottuu usealle vuodelle.
Toteutusvalmiudessa oleva eritasoliittymä mahdollistaisi 80 km/h -nopeusrajoituksen, kun nyt Laitilan kohdalla ajetaan 50–60 km/h.
Varsinais-Suomen kansanedustajat ehdottavat rahoitusta myös lähijunaliikenteelle. Varsinais-Suomi on Etelä-Suomen ainoa maakunta, johon valtio ei tällä hetkellä osta henkilöjunaliikennettä.
Lähijunaliikenteen käynnistämiseksi ehdotetaan miljoonan euron rahoitusta. Lähijunaliikenteen käynnistäminen edellyttää lainsäädännön uudistamisen ja valmisteilla olevan kalustoyhtiön lisäksi valtiolta investointeja sekä raiteisiin että kuntien ja valtion yhteispanostuksia asemapaikkoihin ja liikennöintiin, ehdotuksessa kerrotaan.
Varsinais-Suomessa lähijunaliikenne on käynnistettävissä neljällä ratasuunnalla Turusta Uuteenkaupunkiin, Loimaalle, Saloon ja Naantaliin.
Saaristomeren osalta ryhmä esittää rahoitusta rakennekalkin käytön ja siihen kytkeytyvän ympäristöneuvonnan pilotointiin. Tavoitteena on löytää kipsikäsittelyä täydentäviä ratkaisuja ravinnekuormituksen vähentämiseksi ja nostaa Saaristomeri pois HELCOMin hot spot -listalta vuoteen 2027 mennessä.
Ryhmän listalla on myös Paimion parantolan peruskorjaushanke, Turun ortodoksisen kirkon perustusten vahvistaminen sekä jalankulun ja pyöräilyn väylien rahoitus saariston rengastiellä.