Katukuvasta poistuneet huoltoasemat – Näihin ketjuihin ei Uudessakaupungissa eikä Suomessa enää törmää

0
Uudenkaupungin ensimmäinen varsinainen huoltoasema, Nestor Salmisen perustama Esso, sijaitsi Ruokolanjärven länsipäässä.

Tiistaina Uudestakaupungista poistui lopullisesti Shell-ketju, kun Vakka-Suomenkadulla sijaitseva kylmäasema muutettiin St1:ksi. Samalla koko Shell-brändi häviää Suomesta tämän vuoden aikana.

Useita huoltoasemaketjuja on poistunut vuosien varrella suomalaisesta katukuvasta. Uudenkaupungin keskustassakin autoilijoita on palvellut sellaiset ketjut, joihin ei voi enää Suomessa törmätä.

Shell

Hollannissa 1890 perustettu Royal Dutch yhdistyi 1900-luvun alussa englantilaisen öljyalan yrityksen Shellin kanssa, josta syntyi uuden yhtiön virallinen nimi The Royal Dutch Shell Group of Companies.

Yhtiö osti 1910-luvun alussa Suomen Petrolintuonti osakeyhtiö Masutin, joka myi esimerkiksi valopetrolia ja koneöljyä. Bensiinin myynti alkoi myöhemmin ja ensimmäisiä Shell-huoltamoita perustettiin Suomeen 1920–1930-lukujen vaihteessa.

Uuteenkaupunkiin Shellin avasi vuonna 1959 Heimo Vikman Itätulliin, silloiselle Hämeentielle. Tontilla oli jo 1930-luvun alussa rakennettu konepaja ja korjaamo, jonka toimintaa pyöritti puolestaan Erik Vikman.

Myöhemmin toimintaa jatkoivat vuoroillaan Pekka Kurkilahti ja Matti Vesterinen sekä Esa Väyrynen ja Markku Törölä. Huoltamotoiminta loppui vuonna 2006 ja alkuviikkoon asti paikalla toimi Shellin kylmäasema.

Vuoden kuluessa katukuvasta poistuva Shell oli vanhin Suomessa toiminut huoltoasemaketju.

Vakka-Suomenkadulla sijainneen Shellin huoltoaseman viimeiset yrittäjät Esa Väyrynen ja Markku Törölä vuonna 2000.

Esso

Uudenkaupungin ensimmäinen varsinainen huoltoasema oli maailman suurimman öljyn tuottajan ja myyjän, yhdysvaltalaisen ExxonMobilin Esso-ketjun asema. Suomessa ensimmäinen Esso avasi Helsingissä vuonna 1921. Vuotta aiemmin Suomen Esso oli perustettu nimellä Nobel-Standard Osakeyhtiö Suomessa.

Essot hävisivät Suomesta 2000-luvun puolivälin jälkeen, kun Suomen Esson osakekanta siirtyi Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan (SOK) omistukseen. SOK:n ja St1:n kauppojen seurauksena Essot muuttuivat ABC- tai St1-asemiksi.

Uudessakaupungissa ensimmäinen Esso sijaitsi Ruokolanjärven länsipäässä. Aseman perusti vuonna 1949 Nestor Salminen. Asema laajentui vuosien varrella muun muassa korjaamohallilla ja kahvilarakennuksella.

Esso toimi kyseisellä paikalla aina vuoteen 1969 asti, minkä jälkeen uusi asema avautui Levysepänkadulle. Nestorin jälkeen aseman yrittäjinä toimivat hänen puolisonsa Ester ja poika Jukka Salminen. Toimintaa Salmisten jälkeen jatkoivat Aimo Hellsten, Nils Killström ja Hannu Kauppila, kunnes toiminta Levysepänkadulla loppui 2000-luvun alussa.

Esso toimi viimeisinä vuosinaan Levysepänkadulla, nykyisellä Lidlin tontilla. Paikalliset tuntevat vieläkin Laivarakentajantien liikennevaloristeyksen ”Esson risteyksenä”.

Kesoil

Kesoil-ketju oli Keskon omistama, mikä sai alkunsa vuonna 1964 Keskon ostettua Autorin huoltoasemaketjun. Myöhemmin Neste osti osuuden Kesoilista ja vähitellen ketju sulautettiin kokonaan Nesteen kylttien alle

Uuteenkaupunkiin Kesoil avasi huoltamon vuonna 1986 Autotehtaankadulle, silloisen Saab-Valmetin moottorikerhon autohuoltamon paikalle. Aluksi aseman toiminimenä oli Ugin Autokerho, mutta vuonna 1989 aseman yrittäjäksi tuli Risto Rasi.

1990-luvun lopulla viimeisetkin Kesoilit muuttuivat Nesteen asemiksi. Vuodesta 2003 lähtien Autotehtaankadun Nesteen yrittäjinä ovat toimineet Juha ja Hanna Laihon Huolto-Rengas Laiho.

Lähteet: Uudenkaupungin Sanomien arkisto, Uudenkaupungin museo, Jukka Vesterinen: Huoltoasemakirja (2009), Aarne Helminen: Menneisyytemme ja nykyisyytemmekin huoltoasemat – Uudenkaupungin Joulu 2012