Verkkokauppa on kasvanut jo vuosikaudet, ja koronapandemia iski lisää puita digiostamisen uuniin. Tuolloin erityisesti ruoan verkkokaupasta tuli, ei ehkä uusi normaali, mutta arkipäivää.
On luonnollista, että tämä murros ruokkii erityisesti logistiikka-alan toimijoita.
– Ihmiset helpottavat omaa elämäänsä. Meillä on ollut tämän taantumankin aikana aika rajua kasvua, vehmaalaisen Trans-Anttila Oy:n toimitusjohtaja ja yrittäjä Jarkko Anttila toteaa.
Ja melkoista meno onkin ollut. Yrityksen liikevaihto huiteli vielä kymmenisen vuotta sitten alle miljoonassa eurossa, mutta nyt raskaan kaluston ja kuorma-autojen kanssa operoivan yrityksen liikevaihto on jo nelisen miljoonaa euroa.
Kaiken lisäksi rinnalle perustettiin vuonna 2021 Anttila Express Oy, johon erotettiin yhtiön pakettiautoliiketoiminta. Senkin liikevaihto on kasvanut jo kahteen miljoonaan euroon.
Tuoreimpana lisäyksenä Anttilan 23-vuotias poika Artturi alkoi keväällä operoida omaa yritystä Anttila Infra Oy:tä, jossa Trans-Anttila Oy on toki mukana omistajana. Tämä yritys toimii yhden auton voimin asfaltti- ja maansiirtopuolella.
– Poika otti siitä vetovastuun, että pääsee harjoittelemaan omatoimisuutta. Tuo yritys on ihan alkutaipaleella, ja aika näyttää, miten se etenee, Anttila sanoo.
Jossain hamassa tulevaisuudessa kuitenkin siintänee sukupolvenvaihdos. Myös Anttilan tytär on kiinnostunut alasta. Hänen pitäisi lähitulevaisuudessa valmistua myynti-insinööriksi.
Perheyritykselle ominaisesti myös Anttilan puoliso on yrityksessä mukana hoitaen pakettiautopuolta ja hallinnollisia töitä molemmissa yrityksissä.
Kyseessä olisi toteutuessaan jo yhtiön toinen sukupolvenvaihdos. Jarkko Anttila on tosin itse vasta 51-vuotias, joten energiaa vielä riittää.
Anttilan isä perusti nykyistä osakeyhtiötä edeltävän kommandiittiyhtiön vuonna 1991. Aiemmin hän oli ajanut yhdellä autolla, mutta tuolloin hankittiin toinen. Kahdella autolla toimittiin aina vuoteen 2007 saakka, jolloin Jarkko Anttila osti yhtiökumppaninsa ja naapurinsa Tommi Mäkisen kanssa yhtiön isältään.
Vuonna 2019 kommandiittiyhtiöstä tuli osakeyhtiö, ja nyt Trans-Anttilalla on jo 20 kuorma-autoa ja ajoneuvoyhdistelmää. Lisäksi Varsinais-Suomessa sahaa 25 Anttila Expressin pakettiautoa.
Asiakkaita ovat muun muassa Posti ja isot kauppaketjut. Anttila Expressin pakettiautot hoitavat esimerkiksi isojen kauppojen kauppakassitilauksia.
Kasvun ovat Anttilan mukaan mahdollistaneet hyvät tekijät.
– Luottamuksestahan se lopulta syntyy. Ei minulle ole tullut hommia niin, että niitä vain ilmestyy jostain, vaan aina ne vaativat jumppaa ja sitä, että kaikki työt hoidetaan alusta loppuun saakka, Anttila sanoo.
Kilpailu on Anttilan mukaan kuljetusalalla kireää ja katteet pienet. Luotettavuus ja laatu näyttelevät siksi suurta roolia.
– Hinnat tulevat hyvin pitkälle toimeksiantajan suunnalta. Jos myy halvemmalla, ei pysy pystyssä, ja jos pyytää enemmän, ei saa töitä, hän selittää.
Anttila uskoo, että kasvu jatkuu tulevaisuudessakin, mutta sen perään ei saa lähteä suin päin. Hänen mukaansa tällä hetkellä jalat vievät eteenpäin, mutta toisaalta välillä tulee myös olo, etteikö nykyisessä olisi jo tarpeeksi.
Yksi haaste on henkilökunta, vaikka tällä hetkellä heitä onkin työttömyystilanteen ja rakennusalan sakkaamisen myötä tarjolla aiempaa helpommin.
– Pelkään kuitenkin hiukan nousukautta. Asioita täytyy miettiä eteenpäin. Nyt porukkaa on hyvin, mutta jos hakee kasvua, heitä pitäisi olla myös vuoden päästä, Anttila pohtii.
– Enää työntekijät eivät ole sellaisia, että tulevat 18-vuotiaana ja jäävät samasta työpaikasta eläkkeelle. Joku saattaa olla töissä vaikka alle vuoden, ennen kuin haluaa lähteä kokeilemaan jotain muuta, Anttila jatkaa.
Kuljetusalan ajankohtainen haaste on päästöjen vähentäminen. Painetta tulee myös yhteistyökumppaneiden suunnalta. Esimerkiksi Postilla on korkeat päästötavoitteet.
Trans-Anttilan raskaista autoista kolme on kaasukäyttöisiä ja Anttila Expressin pakettiautoista kaksi sähköisiä.
Anttila näkee vihreämmän käyttövoiman myös taloudellisesti kannattavana, vaikka kaasuautojen kohdalla tilanne onkin hieman epävarma.
– Sähköpakettiautoissa alkavat jo kantamat riittää ammattiautoiluun kaupungissa. Tämä on kuitenkin tulevaisuutta, ja täytyy pysyä kehityksessä mukana, Anttila toteaa.
Fakta
Trans-Anttila Oy
Vehmaalainen kuljetusliike.
Perustettu 1991.
Osittain tai täysin samassa omistuksessa myös Anttila Express Oy sekä Anttila Infra Oy.
Trans-Anttilan liikevaihto noin 4 miljoonaa euroa ja Anttila Expressin noin 2 miljoonaa euroa.
Koko yritysrypäs työllistää yli 50 työntekijää.