Periksi ei saa antaa

0

Monessa perheessä odotetaan marraskuun puoliväliä, kun Valmet Automotiven muutosneuvottelut päättyvät. Jos tähän saakka töitä onkin riittänyt, niin nyt alkaa toivo olla koetuksella. Autotehdas kun ilmoitti sopeutustarpeen olevan yli 1000 henkilötyövuotta.

Autotehtaan tilanne vaikuttaa ainakin välillisesti meihin kaikkiin, ja koko kaupunkiin.

Uudenkaupungin Sanomat teki verkkokyselyn, jossa pyydettiin kaupunkilaisia arvioimaan omaan tilannettaan sekä kertomaan, mitä he odottavat kaupungilta ja valtion taholta.

Saimme 167 vastausta. Lähes puolet vastaajista oli nyt, tai oli ollut aiemmin, töissä autotehtaalla. Vastauksissa näkyi huoli siitä, mitä voi olla edessä. Perheissä pelätään taloudellista ahdinkoa, jos vaikka molemmat vanhemmat jäävät työttömiksi. Yksi vastaajista kertoi, että heidän viisihenkisestä perheestään työttömyysriski on kolmella.

Vastaajat osasivat myös hyvin arvioida, mitä haasteita Uusikaupunki kohtaa. Toiveet ja ehdotukset kaupungin ja valtiovallan suuntaan eivät olleet mahdottomia. Kaupunkilaiset kaipaavat yhteisöllisyyttä, tapahtumia, jotka ylläpitävät myönteistä ilmapiiriä.

Työttömille ja pk-yrityksille kaivattiin tukea. Kaupungilta toivottiin rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta rakentaa uutta suuntaa.

Kyselyn vastauksissa oli henki, että periksi ei saa antaa. Se on hyvä lähtökohta.

Turussa puhuttiin takavuosina, miten telakkateollisuus on auringonlaskuala. Telakalla oli siinä vaiheessa vaikeaa. Niin vain Turussa rakennetaan yhä loistoristeilijöitä.

Konepajayhtiö Sandvik ilmoitti kesällä 2015 sulkevansa Turun tehtaan. Kymmenen vuotta myöhemmin tehdas toimii yhä Turussa, ja yhtiö on juuri päivittänyt strategiaansa keskittyen entistä enemmän kasvuun.

Tällä viikolla varmistui, että Yhdysvallat tilaa Suomelta jäänmurtajia. Neljä jäänmurtajista rakennetaan Suomessa, joista kaksi todennäköisesti Raumalla.

Tilanteet voivat muuttua äkisti ja merkittävästi.

Teija Uitto