Kulttuurikeskus Crusellin Liljelund-hallissa avautui maanantaina raumalaisen taiteilija Pentti Peuran meriaiheinen näyttely. ”Mereni” -näyttely sisältää kolmisenkymmentä teosta, joissa usein esiintyy meri muodossa tai toisessa.
– Meri on syvällä minun sielussani, erittäin syvällä, Peura kiteyttää meren merkityksen hänelle.
Taiteilijan edellinen näyttely Liljelund-hallissa oli keväällä 2022. Edelliset kymmenen vuotta meriaiheisia teoksia maalannut Peura ei epäile hetkeäkään meriteeman alkavan kyllästyttää häntä. Luonto tuottaa jatkuvasti inspiraatiota.
– Suomen luonto, saaristo ja meri on loputon. Taiteilijan silmällä nähdään paljon asioita eri tavoilla, mutta niiden runsaus on niin tolkuton. Aina ei kerralla pysty edes havainnoimaan kaikkea, Peura kuvailee.
Uudenkaupungin saaristossa vapaa-aikaansa paljon viettävä Peura kertoo, ettei kalastusta paljon harrastava taiteilija ole tänä talvena käynyt vielä kertaakaan pilkkimässä. Se on hänen omien sanojensa mukaan harvinaista.
– Sen verran heikot jäät ja lämpötilojen vaihtelu ovat vaikuttaneet asiaan. Mutta heti kelien salliessa lähden kyllä, hän toteaa.
Peuran teoksissa maisema sijoittuu suurimmassa osassa kevääseen tai kesään. Vaikka hän käykin talvisin luonnossa, ei lumiset maisemat löydä kuitenkaan itse teoksiin. Tähän on Peuran mukaan ihan looginen selitys.
– Näyttelyiden kannalta ihmiset eivät ole kovinkaan kiinnostuneet talviaiheista. Kesä puree paremmin, mutta niin se puree minuunkin, Peura huomauttaa.
Näytillä olevat teokset ovat kaikki edellisen kolmen vuoden sisällä tehtyjä. Yksittäisen teoksen valmistumiseen käytettävää aikaa ei voi laskea, koska jokainen työ on uniikki.
– Sanoinkin eräälle kysyjälle, kuinka yhtä teosta tein koko viikon ajan aina uudestaan ja uudestaan. Ei vaan lähtenyt ja en lopputulokseenkaan ollut tyytyväinen. Mutta joskus on hyvä jättää työ hetkeksi sivuun ja palata siihen uudestaan, hän sanoo.
Toteuttamistyylinä Peura käyttää teoksissaan esittävää abstraktia. Teokset ovat akryylitöitä ja yhtenä uusimpana tekniikkana hän on hyödyntänyt palettiveistä.
– Palettiveitsen käyttö on aika vapauttavaa, jos vertaa fotorealismiin. Abstraktityö antaa mahdollisuuksia ja teos voi elää työn aikana edelleen värimaailmaltaan, Peura huomauttaa.
Monessa teoksessa esiintyy Lyökin pooki. Lyökin alueesta Peura saa virikkeitä teoksiin ja se on hänelle hyvin rakas.
– Minulla on siellä mökki ja alue on lähellä ulkomerta. Siellä olen kalastellut 1980-luvun puolivälistä lähtien. Siihen alueeseen ei kyllästy, Peura julistaa.
Mereni -näyttely on auki Crusellin Liljelund-hallissa 23. helmikuuta asti kulttuurikeskuksen aukioloaikojen mukaisesti.