Nuoret mediamurroksen keskiössä

0

Tällä viikolla vietetään Uutisten viikkoa. Viikon aikana kouluissa perehdytään mediaan, mikä tässä ajassa on hyvin tärkeää.

Mediakenttä on viime vuosina muuttunut rajusti. Murroksen keskiössä ovat erityisesti nuoret, joiden mediakäyttäytyminen on hyvin erilaista kuin vanhempien. 13–18-vuotiaiden tärkein uutiskanava on Tiktok, sieltä uutisia seuraa lähes puolet ikäryhmästä. Tämä selviää Kantar Media Oy:n Uutismedian liitolle tekemästä tutkimuksesta. Tiktokin merkitys uutiskanavana on kasvanut nopeasti – vielä vuonna 2020 sen rooli uutislähteenä oli pieni.

Uutisten seuraaminen sosiaalisen median kautta asettaa medialukutaidolle uudenlaisia vaatimuksia. Nuoren pitäisi osata tunnistaa journalismi muista sisällöistä.

Mediakasvatuksessa pitäisi käsitellä myös omaa suhdetta mediaan. Harva vanhempikaan tulee ajatelleeksi, miten omalla mediakäyttäytymisellään vaikuttaa siihen, minkälaiseksi suomalainen mediakenttä muodostuu. Viimeisen kymmenen vuoden aikana toimittajien määrä Suomessa on vähentynyt noin tuhannella. Kotimaisia uutisia tuottaa siis yhä pienempi joukko, mikä tarkoittaa, että paikallisuutisointi vähenee. Ihmiset saavat siis yhä vähemmän uutisia lähiympäristöstään ja yhä enemmän ulkomaista viihdetarjontaa.

Muutos on hurjaa. Digitaalisessa mainonnassa kansainväliset jätit vievät jo leijonanosan kaikista mediapanostuksista. Vuodesta 2017 ulkomaiset toimijat ovat kasvattaneet osuuksiaan suomalaisesta mediarahasta peräti 152 prosenttia.

Median suhteen toimii sama logiikka kuin kaupassa: jos valitset kotimaisen tuotteen, tuet kotimaista tuotantoa. Kun törmäät uutiseen somessa, klikkaa juttu auki ja lue uutinen median sivulta. Tämä kannattaa tehdä jo senkin vuoksi, että otsikot eivät paljon kerro. Klikkiotsikoita tehdään, koska lukijoita on pakko houkutella lukemaan.

Hyvää uutisten viikkoa!

Teija Uitto