Klassista ja kansanmusiikkia sulassa sovussa – Yhdessä-teema värittää Crusell-viikon ohjelmistoa

0
Taiteellinen johtaja Olli Leppäniemi, toiminnanjohtaja Elina Aho-Kuusama, Crusell-naisten puheenjohtaja Jaana Pieniniemi-Lahikainen, Crusell-seuran puheenjohtaja Tuomas Takala ja tiedottaja Paula Mäkinen rakentavat festivaalia yhdessä.

Ensi kesänä Crusell-viikko näkyy ja kuuluu katukuvassa enemmän kuin koskaan. Päivän puhallusten ja Lyhtyjen yön lisäksi festivaali tuo Uuteenkaupunkiin katusoittoja.

– Aloite tuli keskustan yrittäjiltä. He toivoivat, että Crusell-viikko kuuluisi keskustassa enemmän, Crusell-viikon toiminnanjohtaja Elina Aho-Kuusama kertoo.

Katusoittoja järjestetään eri puolilla keskustaa, liikkeitten edustoilla, pihoissa ja puistoissa.

– Yhtenä kohteena voisi olla esimerkiksi Sakunkulman kaunis piha-alue. Tiedämme toki Sakunkulman kohtalosta, mutta juuri siksi katusoittoa on mietitty Sakunkulmaan.

Crusell-viikko järjestää konsertteja ensimmäistä kertaa myös hoivakodeissa. Taiteellinen johtaja Olli Leppäniemi kertoo, että ajatus lähti festivaalin teemasta Yhdessä!

– Crusell-viikkoa viedään ihmisille, jotka eivät enää itse pääse konsertteihin.

Viikon ohjelmistossa Yhdessä-teema näkyy neljästä perspektiivistä.

– Haluamme olla kokoava ja yhdistävä tekijä yhteisössämme. Kokeilemme uusia avauksia toimia eri tavoin yhdessä yleisön ja yhteistyökumppanien kanssa.

– Yhdistämme myös kansoja kansanmusiikin kautta. Haluamme luoda yhteistä maaperää tässä maailmantilanteessa, Leppäniemi sanoo.

Festarit alkavat harmonikkataiteilija Maria Kalaniemen ja Olli Leppäniemen jammailulla kansanmusatyyliin. Lauantaina 27.7. Vanhassa kirkossa kuullaan konsertti Kansojen äänet , jossa kansanmusiikin vaikutus on keskiössä Béla Bartókin ja Sibeliuksen teoksissa.

Tiistaina päivän puhalluksessa esiintyy ukrainalaisten lasten kuoro. Tiistaina lapset vanhempineen ja isovanhempineen pääsevät myös soitinkokeilutukseen kulttuurikeskus Crusellissa.

– Meille on tärkeää, että paikalliset ihmiset kokevat festivaalin omakseen, Aho-Kuusama korostaa.

Crusell-viikon teema kurkottelee myös tulevaisuuteen ja menneisyyteen. Torstaina 25.7. Uudessa kirkossa matkataan barokin ajasta romantiikan ajan rakastetuimpiin Puccinin, Bizet´n ja Dvorakin aarioihin tähtisopraano Mari Palon tulkintoina. Illan aikana kuullaan myös Crusell Festival Ensemblen versiot Rossinin ja Mozartin ikonisista ooppera-alkusoitoista.

Tulevaisuuteen vilkuillaan tekoälyn avulla.

– Tutkimme, saammeko tekoälystä apua. Minkälaisen sävellyksen se esimerkiksi tekisi. Voi olla, että kuulemme upeaa musiikkia, hän naurahtaa.

Tekoälyn sävellys kuullaan päätöskonsertissa Uudessa kirkossa sunnuntaina 28.7.

Crusell-viikko järjestetään ensimmäistä kertaa oikeasti yhtenä viikkona. Aiemmin festivaali on kestänyt lauantaista lauantaihin, nyt viikko alkaa maanantaista 22.7. ja päättyy sunnuntaihin 28.7.

Yhdessä-teema toteutuu festivaalin rakentamisessa. Esimerkiksi väliaikakahvituksista vastaavat Crusell-naiset, mutta he kutsuvat myös muita seuroja mukaan talkoisiin.

– Näin muutkin seurat voivat kartuttaa varainhankintaansa, Crusell-naisten puheenjohtaja Jaana Pieniniemi-Lahikainen sanoo.

Crusell-naisten kahviteltta on jälleen koko viikon torilla.

Crusell-seura vastaa nyt toista vuotta yksinään festivaalin järjestelyistä. Kaupunki tukee tapahtumaa, mutta järjestelyvastuu on kokonaan Crusell-seuralla.

– Olemme kiitollisia, että sponsorit ovat jatkaneet festivaalin tukemista ja uusiakin on tullut, Crusell-seuran puheenjohtaja Tuomas Takala sanoo.

Seurassa jännitettiin erityisesti, saako festivaali Taiteen edistämiskeskukselta (Taike) tukea.

– Avustus saatiin, se oli ilouutinen, kun Taiken rahoitus on kuitenkin pienentynyt. Nyt meidän pitää lunastaa paikkamme tuen saajina, Elina Aho-Kuusama toteaa.

Crusellin kadonnut konsertto kuullaan ensiesityksenä 

Crusell-viikon kohokohtana on perjantaina 26.7. konsertti, jonka nimenä on Crusellin kadonnut aarre.

Kyse on oikeasti kadonneesta aarteesta, nimittäin B.H. Crusellin käyrätorvikonsertosta.

– Se saa ensiesityksensä Crusell-viikolla Uudessakaupungissa ja vasta seuraavana päivänä Helsingin musiikkitalolla. Tämä menee siis niin kuin pitääkin, Crusell-viikon toiminnanjohtaja Elina Aho-Kuusama hehkuttaa.

Musiikkipiireissä on tiedetty Crusellin käyrätorvikonsertosta, mutta sen alkuperäistä partituuria ei ole löytynyt. Konsertosta on saatu vihiä lehtiartikkeleista, jotka löytyivät Ruotsin sota-arkistosta. Sen vuoksi luultiin, että Crusell on säveltänyt konserton sotilassoittokunnalle. Tieto oli kuitenkin väärä. Konsertto on sävelletty alun perin sinfoniaorkesterille.

Konserton on nyt rekonstruoinut säveltäjä, musiikintutkija Johanna Eränkö-Hyytinen .

Konsertto kuullaan Uudessa kirkossa suomalaisen barokkiorkesteri FiBOn sekä solisti Tommi Hyytisen esittämänä. Konsertto esitetään alkuperäissoittimilla.

– Soittimissa on erilaisia artikulaatioita ja sävyjä. Vanhat puupuhaltimet kuulostavat miltei kuin hiiret säksättäisivät, Crusell-viikon taiteellinen johtaja Olli Leppäniemi kuvailee.

Lisäksi Tommi Hyytinen soittaa luonnontorvea.

– Torvea soitetaan muuttamalla painetta ja tukkimalla sitä eri tavoin kädellä, siksi soittamistakin on kiinnostavaa katsoa, Leppäniemi lupaa.

Ohjelmaa vauvasta vaariin

Päivän puhallus soitetaan torilla joka päivä kello 12.

Suosittu lastenmusiikkiyhtye Mimmit esiintyy kulttuurikeskus Crusellissa tiistaina 23.7.

Tähtiviulisti Ilya Gringolts sekä festivaalin puhallintaiteilijat esittävät barokin ajan musiikkia cembalotaiteilija Kirill Kozlovskyn kanssa Kalannin kirkossa keskiviikkona 24.7.

Lyhtyjen yössä Wallinmäellä kuullaan festivaalin taiteilijoita sekä yllätysesiintyjiä. Konsertti alkaa torstaina 25.7. kello 21. Konsertti on maksuton.

Crusell-iltamat vietetään Gasthaus Pookin pihalla perjantaina 26.7.

Crusell-yömessussa kuullaan ranskalaisen varhaisbarokin ajan musiikkia Kalannin kirkossa lauantaina 27.2. kello 21. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.