Investointiohjelmassa pyörätie Kodjalasta Kalantiin ja Uudenkaupungin junaradan peruskorjaus – Laitilan risteys ei noussut Väyläviraston tärkeimpien hankkeiden listalle

0
Pyörätie päättyy nykyisin Kodjalaan. Väylävirasto nosti hankkeen jatkaa pyörätietä Kalantiin investointiohjelmaansa. Päätökset hankkeiden toteutumisesta tekee eduskunta.

Väylävirasto on laatinut investointiohjelman vuosille 2025–2032. Vuosittain päivitettävä investointiohjelma on Väyläviraston näkemys tärkeimmistä rata-, maantie- ja vesiväylähankkeista. Päätökset hankkeiden toteuttamisesta tekee eduskunta.

Investointiohjelmaan on nostettu pyörätie välille Kodjala–Kalanti. Pyörätien rakentamisen kustannusarvio on viisi miljoonaa euroa. Kohde on Väyläviraston mukaan jo toteutusvalmis, se parantaisi turvallisuutta ja pyörätieverkkoa paikallisesti ja seudullisesti.

Investointiohjelmassa on mukana Turku–Uusikaupunki-junaradan peruskorjaus, jonka kustannusarvio on 140 miljoonaa euroa. Investointiohjelman mukaan rata on elinkeinoelämälle tärkeä. Liikennöintiä radalla on jo jouduttu keskeyttämään radan kunnon takia.

Peruskorjauksessa parannettaisiin radan stabiliteettiä, uusittaisiin päällysrakenne ja parannettaisiin tasoristeysturvallisuutta. Tavaraliikenteen nopeustaso pysyisi silti korkeintaan nopeudessa 60 km/h. Investointiohjelmassa todetaan, että radan korjaaminen henkilöliikenteelle vaatisi nyt ehdotettua laajempaa peruskorjausta. Korjaus voisi aikaisintaan olla valmis vuonna 2028

Kasitien Laitilan kohta jäi taas pois Väyläviraston tärkeimpien hankkeiden joukosta. Aiempien vuosien tapaan Laitilan kiertoeritasoliittymä ja kaksi Kasitien ylittävää risteyssiltaa on mainittu investointiohjelman ulkopuolisena hankkeena. Investointiohjelmassa todetaan, että Laitilassa vilkkaalla väylällä valo-ohjattu liittymä toimii huonosti ja keskustassa on sattunut viiden vuoden aikana neljä henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta. Hankkeen kokonaiskustannus olisi noin 48 miljoonaa euroa.

Investointiohjelman kehittämishankkeille on seuraavan kahdeksan vuoden aikana noin 2,8 miljardin euron talouskehys, josta jaetaan rautateille 1,4 miljardia euroa, maanteille 1,2 miljardia ja vesiväylille 0,2 miljardia euroa. Investointiohjelma ei sisällä jo rahoituksen saaneita hankkeita eikä esimerkiksi hankeyhtiöiden ratahankkeita.

Väyläviraston mukaan hankkeita mahtuu investointiohjelmaan mukaan aikaisempia vuosia vähemmän, koska maanrakennusalan kustannustaso on noussut jyrkästi.

Investointiohjelman tavoitteet ja taloudelliset raamit tulevat valtakunnallisesta Liikenne 12 -suunnitelmasta. Nyt julkaistu Väyläviraston investointiohjelma pohjautuu voimassa olevaan valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan, joka on laadittu vuosille 2021–2032. Liikenne 12 -suunnitelman päivittäminen on parhaillaan menossa liikenne- ja viestintäministeriössä.

Investointiohjelman valmistelussa Väylävirasto on tehnyt yhteistyötä ely-keskusten ja muiden sidosryhmien kanssa.

Iida Kauppi