Tehtailla tilanne on vaikea. Raaka-aineista alkaa tulla pulaa. Poliittinen lakko osui ajanjaksoon, joka on vuoden tärkein esimerkiksi Laitilassa, Kustavissa ja Mynämäessä toimivalle Munaxille. Pääsiäisen alla on tehtaan kovin sesonki. Niinpä Munax on tehnyt erityisjärjestelyitä pakkausmateriaalien tuontiin ja tuoretuotteiden vientiin. Erityisjärjestelyt tulevat kalliiksi.
Autotehtaan työntekijöiden kannalta tilanne on kaksipiippuinen. Kun tehtaalla on käyty omia muutosneuvotteluita, olisi hyvä saada vihdoin työrauha. Etenkin Teollisuusliiton jäsenet pitävät silti poliittista lakkoa perusteltuna. Hallituksen työelämää koskevat muutokset olisivat rajuja.
Autotehtaalla on selvitty tähän asti työaikajärjestelyillä. Kun lakko nyt vain jatkuu, autotehdas on päätynyt ratkaisuun, että palkanmaksu keskeytetään. Toimi on järeä, mutta niin on pitkittynyt lakkokin. 45 vuotta autotehtaalla työskennellyt pääluottamusmies Jouni Varjonen toteaa, että tällaiseen tilanteeseen autotehtaalla ei ole jouduttu koskaan aiemmin. Se kertoo jotain siitä, minkälaisessa pattitilanteessa Suomessa nyt ollaan.
Tilanne on kiperä ja siitä kärsivät kaikki. Vakka-Suomessa ei ole vielä tiedossa, että yksikään työpaikka olisi ajautunut lomautuksiin tai irtisanomisiin lakkojen seurauksina. Jos lakot yhä vain jatkuvat, sekin tilanne saattaa olla edessä.
Nyt tarvittaisiin viisaita avauksia. Lakkojumiin on keksittävä ratkaisu. On selvää, että syntynyt vastakkainasettelu on Suomen kannalta se pahin tilanne. Mitä pidempään tilanne jatkuu, sitä äreämmäksi käy yleinen ilmapiiri.
Teija Uitto