
– Suomalaisille Agricola on tuttu, mutta kuva hänestä on perinteinen, ehkä jopa yksiulotteinen. Itse haluan tuoda piirroksillani syvyyttä, yksityiskohtia ja ehkä jopa uusia näkökulmia Agricolaan, pohtii Enrico Mazzone.
Suomalaiseen kulttuuriperintöön italialainen Enrico Mazzone tutustui Kalevalan kautta.
– Olen lukenut Kalevalan englanniksi, italiaksi ja vähän suomeksikin. Henkilöhahmojen lisäksi minua kiehtoo Kalevalan tekstin runollisuus, symboliikka ja mytologia. Heräsin myös itse taiteilijana pitkälti Kalevalan kautta, paljasti Mazzone.
Italian Torinossa syntyneen ja nuoruutensa eläneen Enrico Mazzonen tie taiteilijaksi Suomeen on ollut monia vaiheita täynnä.
– Sain taideopintoni valmiiksi, mutta en viihtynyt enää kotikaupungissani, vaan halusin elämältä jotain muuta. Niinpä lähdin töihin Saksaan Berliiniin. Olen kouluttautunut myös kokiksi, joten tein töitä ravintola-alalla, samalla kun etsin omaa tietäni taiteilijana, Mazzone kuvailee.
Berliinistä miehen tie kulki Lontoon kautta Islantiin Reykjavikiin.
– Siellä ollessani sain kutsun tulla kolmeksi kuukaudeksi Raumalle RaumArs taiteilijaresidenssiin. Sillä tiellä olen yhä, tosin olen asunut hetkellisesti myös Grönlannissa ja korona-aikana kotimaassani Italiassa, selvittää Mazzone.
Sen lisäksi että Mazzone löysi Suomesta Kalevalan, hän löysi myös mieltä ruokkivan luonnon että paperitehtaan tuotannon.
– Olin vierailulla UPM:n paperitehtaalla Raumalla ja ihastelin siellä valtavia paperirullia. Kävi niin, että heillä oli yksi tuotantohäiriön takia epäonnistunut paperirullan pätkä, jonka tehdas ystävällisesti lahjoitti minulle.
Kyseessä ei ollut mikään pikkupätkä, vaan rullassa oli noin sata metriä paperia. Leveyttäkin rullalla oli neljä metriä. Sen sijaa että Mazzone olisi leikellyt paperin kappaleiksi, hän alkoi piirtämään rullaa täyteen metri metriltä, pelkkää puukynää käyttäen. Kuvien aiheet kumpusivat Kalevalasta ja italialaisen Danten Jumalaisesta näytelmästä.
– Kuvat syntyivät alitajunnassani sitä mukaan kun työ eteni.
Lopullisella Rubedo nimisellä työllä oli pituutta 97 metriä. Suomessa tämä renessanssimaisen rikas ja yksityiskohtia täynnä oleva työ on ollut esillä Turussa vuonna 2022.
Nyt esillä on kuitenkin huomattavasti pienempiä ja helpommin käsiteltäviä kuvia Mikael Agricolasta. Mazzonen taiteen sarjakuvamainen tyyli tuo Mikael Agricolan myytin kerroksiin uusia puolia.
– Varsinkin nuorille sarjakuvallinen lähestymistapa on tuttua, ja tavoitteenani onkin puhutella erityisesti juuri heitä. Toki toivon, että työt kutkuttavat myös aikuiskatsojien mielikuvitusta, toteaa Enrico Mazzone.
– Halusin levittää tämän näyttelyn suureen kaupunkiin eli Turkuun ja se pienempiin naapurikuntiin kuten Uuteenkaupunkiin. Näin siksi että eihän Mikael Agricolankaan vaikutus rajoittunut pelkästään Turkuun, vaan levisi myös maakuntaan ja vielä kauemmas.