Viime viikolla Uudenkaupungin torin laidalle rantautui kaupungin ensimmäinen varsinainen smoothiebaari. Virallista nimeä baarilla ei vielä ole, mutta tällä hetkellä yrittäjä Mahdi Moradi kutsuu paikkaa Uki Smoothies ja mehubaariksi.
Smoothiebaari on Moradin uusi aluevaltaus yrittäjänä, sillä hän pyörittää samanaikaisesti Santtiossa sijaitsevaa Santtion kebab-pizzeriaa. Apukäsiä löytyy Santtiossa, joten Moradi voi tulevan kesän aikana keskittyä smoothiebaariin.
– Tämä on lähinnä kausityötä eli kesäisin, kun on lämmintä ja aurinko paistaa, tällaiselle baarille voisi olla käyttöä, Moradi sanoo.
Hän myös tiedostaa sen faktan, ettei kaupungissa ole aiemmin ollut vastaavanlaista mehubaaria. Smoothiet ovat vuodesta toiseen nousseet jäätelöiden rinnalle suosituiksi viilennysherkuiksi kesäaikaan.
– Tällä hetkellä valikoimassa on smoothiet sekä jäätelöä. Tulossa on myös kahvia kuin myös erikoiskahveja, kuten cappuccinoa, lattea ja muita makuja. Pitsapaloja olen myös miettinyt, mutta vielä ei niitä ole tulossa, Moradi kertoo.
Smoothien tekoon Moradi on kerännyt kokemusta kotona. Takaraivossa on jo jonkin aikaa muhinut ajatus omasta smoothiebaarista.
– Kahden vuoden ajan olen halunnut perustaa tällaisen baarin ja sen takia olen kotona harjoitellut jo pitkään, hän toteaa.
Baarin listalta löytyy seitsemän tavallista smoothieta ja kolme vähän isompaa spesiaalismoothieta. Moradi nostaa itse listaltaan yhdeksi suosikikseen ”Uki smoothien”, jossa on mansikkaa, ananasta, passiota, banaania ja omenaa jäiden kera.
– Mutta totta kai paljon riippuu siitä, millaisista hedelmistä kukin asiakas tykkää, Moradi huomauttaa.
Viikon päivät ovia auki pitänyt Moradi on huomannut uteliaiden ihmisten löytäneen mehujen pariin, mutta vielä lämpimien kevätkelien ollessa kortilla kiireisimmät päivät ovat vasta edessä.
– Ilma vaikuttaa tällä alalla paljon asiakkaiden käyttäytymiseen. Jos on aurinkoista ja lämmintä, asiakkaita on, mutta pilvisellä kelillä on hiljaisempaa. Smoothie on kuitenkin kylmää, mikä sopii lämpimälle kelille, hän sanoo.
Kesällä ja erityisesti viikonloppuisin, kun erilaiset tapahtumat tuovat ihmisiä torille, on Moradin paikka tuoda smoothiejuomat suuren joukon tietoisuuteen.
– Tämä on aluksi vähän kokeilua ja katsotaan, miten lähtee pyörimään, kun saan lisättyä tarjontaa. Kesän jälkeen katsotaan sitten tilannetta ja itseäni kiinnostaisi kyllä kokeilla, miten smoothiet uppoaa ihmisiin talviaikaan, Moradi pohtii.