Ugin kouluissa tehtiin ensin kirjoja ja sitten näytelmä – Lasten tarinoissa nousi esille kiusaaminen

0
Esityksessä oli mukana monenikäisiä ja eri äidinkieltä puhuvia lapsia.

Uudenkaupungin 5. ja 6.-luokkalaiset kirjoittivat syyslukukaudella kirjoja sähköisessä oppimisympäristössä, Book Creatorissa. Kirjojen teemana olivat tunne- ja vuorovaikutustaidot.

– Oli sovittu, että niissä seikkailevat Uudenkaupungin kasvun ja oppimisen maskotit, Hehku- ja Kipinä-lohikäärmeet. Monet tekstit käsittelivät kiusaamista, kansainvälisyyshankkeiden koordinaattori, S2-opettaja Sari Sahlgren kertoo.

Oppilaiden tarinat olivat hyvin koskettavia. Kuusivuotiaana Puolasta Suomeen muuttanut Aleksander Krezymon , 13, kuvaili, miten häntä aluksi kiusattiin ja miten kohtelu on muuttunut.

– Nyt ei kiusata enää yhtään.

Ariana Hut , 12, tuli Uuteenkaupunkiin Ukrainan sodan keskeltä kaksi vuotta sitten. Hänet otettiin lämpimästi vastaan.

– Täällä on paljon ukrainalaisia ja minulla on ystäviä, hän kertoo, mutta yhtään suomalaista ystävää hänellä ei vielä ole.

Näistä lasten koskettavista kertomuksista nukketeatteritaiteilija Kerttu Aaltonen dramatisoi Kaikki hehkuvat -esityksen, jonka Uudenkaupungin yhtenäiskoulun oppilaat esittivät tiistaina kaupungin esikoululaisille.

– Ensimmäinen esitys vähän jännitti, mutta sitten toinen ei enää, Aleksander huokaisee, kun esitykset ovat jo ohi.

1.–2.-musiikkiluokkien oppilaat aloittivat esityksen laululla. 5.- ja 6.-luokkien oppilaat esittivät tarinallisen osuuden, jossa päärooleissa olivat Hehku- ja Kipinä-lohikäärmeet. 4.-luokan musiikkiluokan oppilaat tanssivat.

Näytelmän olivat ohjanneet kansainvälisyyshankkeiden koordinaattorit Sari Sahlgren ja Mariette Holanne . Idean alkuvalmistelussa oli mukana myös kouluvalmentaja Laura Kairittu.

Näytelmän teon mahdollisti opetushallituksen rahoittama Tehdään yhdessä -hanke.

Aleksander Krezymon ja Ariana Hut esiintyivät näytelmän päärooleissa. S2-opettaja Sari Sahlgren esittelee Hehku- ja Kipinä-lohikäärmeet, jotka seikkailivat lasten tekemissä kirjoissa ja näytelmässä.

Sahlgren korostaa, että vaikka hankkeet saattavat näyttäytyä turhanpäiväisiltä, on hankkeiden rahoituksilla saatu Uudessakaupungissa tehtyä paljon muutakin, esimerkiksi monikielisten lasten opetussuunnitelmat ja ohjeistukset ajantasalle.

– Hankkeisiin palkatuilla opettajilla on ollut työaikaa koko opetustoimea hyödyttäneisiin ohjeistusten päivittämiseen. On harmillista, että kaupungissa on nyt päätetty, ettei uusiin kouluhankkeisiin enää haeta, koska kaupungilta vaadittaisiin hankkeisiin noin 10 prosentin omarahoitusosuutta.

– Kuluvan vuoden aikana Uusikaupunki on jälleen ollut esillä, sillä olemme päässeet esittelemään hankkeitamme muun muassa opetusministeriöön ja Lohjan lukutaitomessuille, Sahlgren ja Holanne hehkuttavat.

Sahlgren kertoo, että Kaikki hehkuvat -näytelmän tekemisessä tavoitteena oli tukea oppilaiden ryhmäytymistä, siksi näytelmässä oli mukana eri-ikäisiä ja eri äidinkieltä puhuvia oppilaita.

Sahlgrenin mukaan draamaopetus on erinomainen opetusmenetelmä ryhmäyttämiseen.

– Ryhmäyttämistä eli oppilaiden opetusryhmään sopeuttamista tarvitaan nykyään todella paljon. Se ennaltaehkäisee kiusaamista ja ulkopuolisuuden tunnetta sekä auttaa oppilasta kiinnittymään omaan ryhmään.

Ryhmäyttämisessä oppilaat pääsevät näyttämään, keitä he ovat. Menetelmä tukee itsetunnon ja minuuden kasvua.

– Kaikki meistä kaipaavat tulla nähdyiksi omana itsenään, Sahlgren sanoo.