Keskustan ajorajoitukset pian voimaan – Nuorilta toivotaan aloitekanavan kautta kehitysehdotuksia

0
Yöllistä häiritsevää ajoa rajoitetaan jatkossa joka kesä kaupungin keskustassa.

Myös tänä kesänä keskustan ruutukaava-alueella rajoitetaan yöllistä ajoneuvoliikennettä. Näin päätti tällä viikolla kokoontunut kaupunginhallitus. Keskustan öinen ajokielto koskee kaikkia L-luokan ajoneuvoja joka päivä kello 22–06.

L-luokan ajoneuvoilla tarkoitetaan moottorikäyttöisiä kaksi-, kolmi- tai nelipyöräisiä ajoneuvoja, kuten moottorilla varustettuja polkupyöriä, kaksi- ja kolmipyöräisiä mopoja, kaksi- ja kolmipyöräisiä moottoripyöriä, sivuvaunullisia moottoripyöriä, kevyitä maantiemönkijöitä, maantiemönkijöitä sekä kevyitä ja raskaita nelipyöriä.

Kaupunginhallitus päätti, että ajokielto asetetaan jatkossa joka vuosi kesä–elokuun väliseksi ajaksi. Tänä vuonna ajokielto asetetaan viimeistään kesäkuun puolivälissä.

Ajokielto koskee keskustan aluetta Rantakadulta Viikaistenkadulle ja Blasieholmankadulta Pietolankadulle. Alueeseen otetaan myös mukaan Ajurinkujan alue.

Maanantain kaupunginhallituksen kokouksessa keskustan ajoneuvoliikenteen rajoituksesta keskusteltiin ja äänestettiin. Veli-Matti Virtanen (kesk.) totesi keskustelun kuluessa, että häiritsevä ajo on kielletty jo lainsäädännössä, joten hän ehdotti, että lisämerkkejä ja lisärajoituksia ei tarvittaisi kaupunkiin ollenkaan. Birgitta Runola (kesk.) kannatti Virtasen esitystä.

Laura Kontu (kok.) puolestaan esitti, että ajokiellot asetettaisiin, mutta lisäksi kaupungissa kehitettäisiin aloitejärjestelmää, jolla kaupunki kannustaisi ja keräisi nuorilta kehitysehdotuksia häiritsevän ajelun lopettamiseksi. Aloitejärjestelmässä toteuttamiskelpoiset kehitysehdotukset palkitaan 100 euron arvoisella aloitepalkkiolla. Kyseessä on sama summa, jonka verran häiritsevästä ajosta voisi saada sakkoa. Jari Valkonen (ps.) kannatti Kontun esitystä.

Kaupunginhallitus laittoi ensin Virtasen ja Kontun esitykset vastakkain ja äänin 4–7 Kontun esitys meni jatkoon. Virtasen esityksen kannalla hänen lisäkseen olivat Johanna Jääskeläinen (ps.), Li Grönlund (vas.) ja Runola. Kontun esitystä kannattivat Janne Sjölund (sd.), Kari Koski (sd.), Raimo Löfstedt (kok.), Merja Kosk i (sd.), Seppo Nikula (kok.) ja Valkonen.

Seuraavaksi hallitus äänesti Kontun esityksestä sekä kaupunginjohtajan pohjaesityksestä, jonka tarkoituksena siis olisi kieltää keskustan öinen ajo kaikilta L-luokan ajoneuvoilta päivittäin kello 22–06. Kontun esitys voitti äänin 8–2 ja 1 tyhjä. Nikula ja Löfstedt olivat kaupunginjohtajan pohjaehdotuksen kannalla ja Kontun lisäyksen kannalla olivat Kosket, Jääskeläinen, Sjölund, Grönlund, Valkonen ja Virtanen. Tyhjää äänesti Runola. Ajokielto tulee siis voimaan ja myös nuorilta kysytään kehitysehdotuksia häiritsevän ajelun lopettamiseksi.

Keskustan yöllistä ajoneuvoliikennettä rajoittava ajokielto oli jo viime kesänä kokeilussa. Silloin kaupunginhallitus päätti, että kesän kokemusten jälkeen päätetään siitä, jatketaanko kieltoa vai ei. Kaupunki teki viime syksynä kyselyn asukkaille, yrityksille, nuorisolle ja poliisille ajokiellon tuomista kokemuksista.

Poliisin kokemuksen mukaan kokeilulla oli liikennettä rauhoittava vaikutus ruutukaava-alueella. Poliisi suositti ajokiellon jatkamista myös tuleville kesäkausille. Osa keskustan asukkaista oli sitä mieltä, että melu kuuluu elämään ja siihen tulisi sopeutua. Toiset taas kokivat, että melu heikentää asumisviihtyvyyttä.

Suurin osa vastaajista raportoi, ettei ajokielto vaikuttanut keskustan yritysten toimintaan. Majoitusyrittäjien näkökulmasta kielto rauhoitti öitä. Useat kaupungin kyselyyn vastanneet toivat esiin sen, että nuorten kuuleminen ja osallistaminen päätöksentekoon olisi ollut tärkeää.