
Vihreiden eurovaaliehdokas Niina Ratilainen myöntää, ettei ole montaa kertaa Uudessakaupungissa käynyt. Hiljattain oman auton saanut Ratilainen kertoo, että tänä kesänä tarkoituksena olisi harrastaa maakuntamatkailua oman lapsensa kanssa. Junaa hän kuitenkin käyttää enemmän.
– Voin kuitenkin luvata, että useampiakin tulisi tänne, jos olisi junayhteys, hän vakuuttaa.
Turun kaupunginvaltuutettu ja vihreiden puoluehallituksen jäsen Ratilainen oli keskiviikkona vaalikierroksellaan Uudenkaupungin Pakkahuoneella, jossa hän järjesti uusikaupunkilaisen media-alan yrittäjä Päivi Sappisen kanssa keskustelutilaisuuden.
Tilaisuudessa käytiin läpi muun muassa alueellisen elinvoiman mahdollisuuksia sekä niiden edistämistä. Yhdeksi isoimmaksi edistämisliikkeeksi Ratilainen mainitsee juuri lähijunaliikenteen.
– Henkilöjunaliikenteellä on valtava vaikutus alueiden tilanteeseen ja kasvuun. Se voi muokata erilaisista alueista laajempia työssäkäyntialueita, Ratilainen toteaa.
Suomessa on hänen mielestään paljon kehittämistä lähijunaliikenteen saralla. Euroopassa keskeisiä liikenneverkkoyhteyksiä, halutaan panostaa eurooppalaisella liikennerahoituksella, jota Ratilaisen mukaan pitäisi saada enemmän hyödynnettyä myös Suomessa.
– Esimerkiksi Ruotsi on paremmin saanut haettua rahoitusta sekä toteuttanut hankkeitaan. Suomessa ei saada päätöksiä aikaiseksi, miten ja mihin suuntaan raideliikennettä kehitetään, hän selventää.
Ympäristöystävällisyys korostuu myös joukkoliikenteen ja erityisesti lähijunaliikenteen mahdollisuuksissa. Ratilainen sanoo, että ihmisillä tulee olla mahdollisuus liikkua, mutta se tulisi pystyä tekemään entistä kestävämmin.
– Suomessa ja koko Euroopassa ikääntyminen on iso trendi. Kaikki eivät pysty autoilemaan, oli kyseessä sitten alle 18-vuotias tai ikäihminen. Senkin takia julkista liikennettä pitää olla ja kaikilla olisi oikeus liikkua, hän ilmoittaa.
Tärkeinä alueen elinvoiman kehittämiskohteina hän mainitsee myös ympäristön, etenkin meren suojeluun, ja Euroopan aluepolitiikan ylläpito parlamentissa.
– EU:ssa tehtävät ympäristölainsäädännöt, meren suojeluun sekä toimintaan liittyvä rahoitus ja hankkeet vaikuttavat varmasti rannikkoalueiden vesistöön ja tätä myöden Uuteenkaupunkiin, Ratilainen pohtii.
Euroopan parlamentin tulevalla kaudella on luvassa paljon erilaisia rahoitustarpeita, erityisesti puolustustarpeisiin, mutta aluepolitiikasta sekä -kehityksestä on pidettävä kiinni.
– Vihreän siirtymän rahoitus on myös tärkeää, koska alueella on sellaista yritystoimintaa, joka sellaista voi käyttää kehittää. Haluamme vihreissä pitää kiinni ilmastotavoitteista ja haluamme edistää EU:ssa yhteistä vihreän siirtymän rahastoa, josta yritykset voisivat hakea omille hankkeilleen rahoitusta, hän sanoo.
Neljäntenä tärkeänä asiana Ratilainen pitää kansainvälisen työvoiman osaamisen, liikkuvuuden ja työllistämisen mahdollisuuksia. Hänen mielestään yleiset asenteet maahanmuuttoa kohtaan ovat tällä hetkellä ahtaat, mutta Euroopan laajuisesti pitäisi tehdä syrjinnänvastaista työtä ja lisätä humaania maahanmuuttopolitiikkaa.
– Se voisi muuttaa vähän ilmapiiriä eri paikoissa, koska silloin kansainvälisiä ihmisiä tulisi lisää ja heihin suhtauduttaisiin ehkä vähän hyväksyvämmin, Ratilainen pohtii.