Lepäisten sulkuporteilla edessä saneeraus – Korjaustyöt ajoitetaan veneilykauden jälkeen syksyyn

0
Sulkuporttien nykyinen käyttöikä on päättymässä, joten lähivuosina on edessä niiden peruskorjaus.

Makean veden altaan pinnan säännöstelyyn käytetyt juoksutus- ja veneliikenneportit ovat tulossa käyttöikänsä päähän. Juoksutusportti sijaitsee altaan eteläpäässä Vohdensaaressa ja veneportteja on sekä Vohdensaaressa että pohjoisempana Vintrillä.

– Portteja on käytetty yli 50 vuotta ja niitä on huollettu ja korjattu säännöllisesti, mutta nyt on peruskorjauksen aika. Tekniikka ja turvallisuussäännökset ovat muuttuneet vuosikymmenten aikana, joten niitäkin on päivitettävä, Uudenkaupungin Veden liikelaitoksen johtaja Kim Westerholm toteaa.

Portit olisi tarkoitus nykyaikaistaa niin käyttö- kuin turvallisuusominaisuuksien osalta. Peruskorjauksen jälkeen esimerkiksi sulkuporttien portit tunnistavat, jos väliin on jäämässä jotakin.

– Nykyisessä portissahan ei tällaista järjestelmää ole, vaan mekaniikka on niin yksinkertaista, että portti menee alas ja nousee ylös tilanteessa kuin tilanteessa, Westerholm lisää.

Vesiliikelaitos on valmistellut kunnostushanketta jo useamman vuoden ajan ja kuntotutkimuksia ja esisuunnittelua on tehty yhteistyössä siltarakenteet omistavan Varsinais-Suomen ely-keskuksen kanssa.

– Kohde on vaativa erikoiskohde ja riittävää osaamista suunnitteluun ei ole saatavilla kuin yhdellä toimijalla Suomessa. Suuret suunnittelutoimistot ovat ilmoittaneet, että heillä ei ole riittävää osaamista sulkuportteihin ja kanaviin, Westerholm toteaa.

Tästä syystä kohteiden kunnostustyön suunnittelusta on pyydetty vain yksi tarjous ja se on nostosiltoihin ja kanavarakenteisiin erikoistuneelta insinööritoimisto Pontek Oy:ltä. Kyseinen toimisto on suunnitellut muun muassa Saimaan kanavaan liittyviä korjaustöitä.

Viime viikolla kokoontunut Uudenkaupungin veden johtokunta päätti tilata suunnittelutyön, lupa-asiakirjojen laadinnan ja pohjatutkimukset arvonlisäverottomaan 348 800 euron hintaan Pontekilta.

– Nyt hanketta viedään reippaasti eteenpäin ja suunnittelun jälkeen urakka kilpailutetaan. Porttien kunnosta on tilattu jo aiemmin kuntoraportti, mutta lopullinen tilanne tiedetään, kun portteja puretaan. Tarkoitus on purkaa kaikki metalliosat pois ja kuoria betoniosista pinnat pois, Westerholm kuvailee.

Juoksutus- ja veneliikenneportit siis puretaan niin, että niistä jää runko jäljelle. Westerholmin mukaan urakka käynnistyy aikaisintaan vuoden 2025 syksyllä.

– Tai vuoden 2026 syksyllä. Joka tapauksessa saneeraustyöt aloitetaan vasta venekauden päätyttyä ja työt tehdään siten, että portit olisivat jälleen seuraavana keväänä veneilijöiden käytössä. Tarkkoja saneerauksen kustannuslaskelmia en vielä osaa sanoa, mutta kyseessä on miljoonaluokan remontti, hän lisää.

Tähän asti Vohdensaaren portti on ollut huomattavasti aktiivisemmassa käytössä kuin Vintrin reitti. Kunnostustyöt tehdään portti kerrallaan, joten jos Vohdensaaren portti on työn alla, niin venekulku onnistuu Vintrin kautta.

– Paitsi, jos on tarvetta juoksuttaa vettä. Silloin veneet on kuljetettava maakannaksen yli trailerilla, koska portit ovat muussa käytössä, Westerholm toteaa.

Westerholm povaa saneerauksen jälkeen porteille vielä useiden kymmenien vuosien käyttöikää, kunhan huolloista jatkossakin huolehditaan.

– Oleellista on muistaa, että sulkuporttirakenteet kuuluvat vesiliikelaitokselle, mutta kaikki siltarakenteet kuuluvat Varsinais-Suomen ely-keskukselle. Nyt käynnistyvä suunnittelu koskee vain sulkuja, hän korostaa.

Tarkoituksena kuitenkin olisi, että ely-keskus suunnitteluttaisi siltarakenteiden korjausurakan samalla yrityksellä ja sama myöhemmin valittava urakoitsija tekisi saneeraukset yhdellä urakalla.

– Tämä on tietenkin toive, mutta se, koska ely tähän päättää osoittaa varoja, on toinen asia. Moni kaupunkilainen myös toivoisi, että Lepäistentien siltoja levennettäisiin, mutta se on elyn päätös, ei meidän, Westerholm summaa.

Fakta
Mistä on kyse?

Makean veden allas padottiin merestä vuonna 1965.
Vohdensaaren säännöstelypadon ja venesulun luukut sekä niiden avaamis- ja sulkemislaitteet valmisti Uudenkaupungin Telakka Oy.
Ne valmistuivat vuonna 1964.
Vintrinrauman venesulku rakennettiin vuonna 1978.