Matkailun elpyminen näkyi myös paikallisissa museo- ja nähtävyyskohteissa, joiden kävijämäärät kasvoivat 20–25 prosenttia. Uuteenkaupunkiin tehtyjä ryhmämatkojakin tilastoitiin edellisvuotta enemmän.
Tänä kesänä toteutettiin muutaman vuoden tauon jälkeen Uudessakaupungissa jo perinteinen matkailijakysely.
– Tällä kertaa toteutimme kyselyn ainoastaan verkossa ja tämä valitettavasti näkyi myös vastausten lukumäärässä. Vastauksia saimme heinä–syyskuun välisenä aikana vain 159 kappaletta, kertoi Uudenkaupungin matkailusuunnittelija Irmeli Laiho-Andersson.
Kyselyn mukaan valtaosa, eli 96 prosenttia kyselyyn vastanneista, kertoi saaneensa Uudestakaupungista hyvää tai jopa erinomaista palvelua.
– Kehuja keräsivät matkailijoilta ne perinteiset asiat eli meri, puutalokeskusta, Kaupunginlahti, lyhyet välimatkat ja monipuoliset nähtävyydet. Kommenteissa todettiin muun muassa, että Uusikaupunki on ihmisen kokoinen, sielukas ja aktiivinen kaupunki, selvitti Laiho-Andersson.
Kaupunkiin saapuneista matkailijoista noin 70 oli liikkeellä joko pariskuntana tai perheenä.
– Tämän kyselyn mukaan tuttavien ja sukulaisten suositus oli useimmille se tärkein inspiraation lähde Uudenkaupungin matkalle, tiivisti Laiho-Andersson.
Matkailukyselyn tuloksia ja matkailun tulevia suunnitelmia käytiin läpi Uudenkaupungin alueen matkailutoimijoiden syystapaamisen yhteydessä. Myös paikalle saapuneiden matkailualan yrittäjien mukaan viime kesä oli onnistunut.