Kesärenkaiden vaihto hiljeni hetkeksi – Sähköautot kuluttavat enemmän renkaita ja vaihdon kanssa on oltava huolellisempi

0
Perjantaina oli jälleen tarvetta talvirenkaille.

Etelä-Suomessa kevät otti takapakkia ja monella paikkakunnalla saatiin runsaasti lunta. Vakka-Suomessa tiet pysyivät kuivina torstaihin asti, mutta perjantaina tilanne muuttui. Pienellä takatalven poikasella ei kuitenkaan ole suurempaa vaikutusta kesärengasrumbaan.

– Ihmeen vähän se vaikutti. Joku peruutti ja siirsi aikoja, mutta ei mitään sellaista, kun jossain vaihdettiin talvirenkaita jo takaisinkin, Jaakko Elo Vianorilta kertoo.

Kesärenkaiden vaihto ehti päästä jo hyvään vauhtiin ennen pääsiäistä, mutta moni odotti vielä tämän viikon kylmempien kelien ohi. Ensi viikolla kiireet jälleen jatkuvat.

– Kyllä se huhtikuun loppuun asti jatkuu. Silloin ovat kaikki esteet poistuneet, Elo sanoo.

Myös Huolto Rengas Laihon Juha Laiho sanoo, että joitakin peruutuksia on tullut, mutta suurta vaikutusta ei kelien vaihtelulla ole ollut.

– Pikkuisen ollaan myöhässä normaaliin verrattuna, mutta toisaalta pääsiäinen oli nyt aikaisin. Eli aika normaalissa aikataulussa mennään, Laiho toteaa.

Laihon mukaan moni jäi vielä odottamaan ja lykkäsi vaihtoa pääsiäisen yli.

– Ei se kunnolla ehtinyt alkaa. On ollut sen verran vilpoista vielä.

Mika Markela Uudenkaupungin Huoltokeskuksesta sanoo, että ennen pääsiäistä ehdittiin jo vaihtaa renkaita ja vielä tiistainakin.

– Sitten ennusteet tulivat ihmisten tietoisuuteen ja rauhoittui tyystin.

Ensi viikon sääennusteet näyttävät, että työ jatkuu taas täysillä.

– Sitten on täysi rumba päällä, Markela sanoo.

Liikenteessä on jo melko paljon sähköautoja. Jaakko Elo ja Juha Laiho kertovat, että sähköautojen suurempi vääntömomentti ja paino aiheuttavat sen, että renkaat kuluvat nopeammin kuin polttomoottorisissa autoissa.

– Vääntömomenttia löytyy ja sitä myös käytetään. Aika usein ratin ja penkin välistä löytyy syyllinen, Laiho muistuttaa.

– Kyllä ne kuluttavat enemmän, se on ihan selvä. Sähköautoissa on kovempi kiihtyvyys. Tehoa ja painoa on enemmän ja ne ovat usein leveämpiä. Sen vuoksi kulutus on kovempaa, Markela perustelee.

Sähköautojen renkaat ovat myös usein suuremmat, sillä akun vuoksi autot painavat enemmän. Etu- ja taka-akselilla on myös erikokoiset renkaat.

– On leveämpiä takana ja kapeampia edessä, Laiho sanoo.

Markela ja Laiho kertovat, että sähköautojen kanssa saa olla erityisen tarkkana vaihtotilanteessa.

– Autoa nostaessa pitää olla normaalia huolellisempi, että nostetaan oikeasta kohdasta. Tietysti saa olla muiden autojenkin kanssa, mutta sähköautoissa voi huonolla tuurilla rikkoa jotain ja ne ovat kalliita autoja, Laiho sanoo.

Markela on huomannut, että sähköautojen omistajat kääntyvät helpommin ammattilaisten puoleen rengasasioissa, koska autoa nostaessa pitää olla erityisen tarkkana.

Sähköautoja näkyy rengasliikkeissä jo säännöllisesti.

– Kyllä niitä viikoitain käy sähköautoja, Elo kertoo.

– Ei vielä niin paljon kuin isommissa kaupungeissa, mutta joka sesonki näkyy enemmän, Markela täydentää.